Fjorårets trussel om at dagligvarekjeder som manglet Skakkelaks skulle få seg et “fenalår mellom øyro” kan ha satt fart på forretningen for Etnebedriften Skakkelaks. Hele 3000 kilo røykje- og congnacmarinert laks har daglig leder Roy Martin Øyjord levert ut før jul. Det er dobbelt så mye laks som i fjor!

– Julesesongen har så langt vært hektisk, kan Øyjord bekrefte.

-Viktig jobb av Haugaland Vekst
Skakkelaks er produsert av Skakke Røykeri As og kan i dag fåes i ulike dagligvarebutikker både på vestlandet og østlandet. Øyjord er god på sitt produkt, men har arbeidet hardt for å få merkevaren sin til størrelsen den har blitt i dag. En ganske typisk situasjon for lokale leverandører, mener han.

– Mange har et godt produkt og de er gode på å lage akkurat dette. Men så har de verken kontaktnettverket eller den erfaringen som kreves for å få det solgt. Dagligvarekjeder og ikke minst Mattilsynet krever svært strenge godkjenninger, du skal kanskje lage et design, drive markedsføring og ikke minst, bare komme i kontakt med de rette personene. Det kan lett virke overveldende i starten og mange mister gnisten før de har begynt. Men, så snakker en med noen som har vært gjennom dette før, og så virker det hele mye mer overkommelig, sier Øyjord.

laks i pose
Ein “heilt spesiell røykjelaks” lover Skakkelaks.

Haugaland Vekst har gjennom sin rådgivningstjeneste og gjennom prosjektet Smaken av Vikingland arbeidet for å etablere et nettverk av lokale matleverandører i regionen.

– Hadde jeg hatt et nettverk rundt meg den dagen jeg startet, tror jeg utviklingen kunne gått både fortere og jeg kunne nok ha høstet mye kunnskap fra andres erfaringer. Et nettverk som Smaken av Vikingland mener jeg er kjærkomment for alle som ønsker å prøve seg, og det er en veldig viktig jobb Haugaland Veskt gjør her, sier Øyjord.

Aktiv deltaker
Øyjord er selv aktiv i prosjektet Smaken av Vikingland og an har inntrykk av at tilgangen på råvarer på Haugalandet er god. Men, det er plass til mange flere, forsikrer han. Forbrukermarkedet for mat er i rask endring, og flere må kaste seg ut på markedet for å utnytte dette, oppfordrer han.

– Folk som handler i dag er mye mer opptatt av historien bak det de kjøper. I dag kan man servere ribbe og fortelle hvilken støl denne grisen har vokst opp, hva den har spist og hvordan den har hatt det- og så smaker ribba mye bedre. Da spør man ikke engang hva den koster! Her ligger et stort marked for alle som ønsker å produsere gode, lokale råvarer.