Det sa samferdselsminister Ketil Solvik Olsen under Statens vegvesens høyfjellskonferanse. – Viktig at vi fortsatt holder trøkket oppe, sier administrerende direktør i Haugaland Vekst Tormod Karlsen. 

Høyfjellsovergangene som forbinder Østlandet og Vestlandet har aldri være nærmere en konklusjon enn hva vi har sett dette året. I januar la Statens Vegvesen fram sin utredning om saken, Øst-Vestutredningen, og totalt 107 ulike aktører har sendt inn sine merknader. Utredningen var også tema under Statens Vegvesens høyfjellkonferanse 26. – 27. oktober.

-Alle faglige utredninger som er gjort peker på at E134, med den nye armen til Bergen, er det beste og mest lønnsomme framtidsscenarioet. Vi skulle gjerne hørt samferdselsministeren si at dette er den prefererte hovedtrasséen, men det kom ikke. Imidlertid lovte han en konklusjon fra sentralpolitisk hold før jul, sier Tormod Karlsen.

Viktige signaler til NTP 2016
Daglig leder i Haukeliveien Børge Skårdal venter også spent på regjeringens konklusjon. For han er bevilgningene viktigere enn prinsippene, men understreker at et tydelig signal fra regjeringen nå vil være avgjørende for hva Statens Vegvesen legger fram i Nasjonal Transportplan i februar 2016.

-Øst-Vestutredningen var tema for høyfjellskonferansen som ventet, men det kom ikke fram veldig mye nytt. Alle ønsker en avklaring her, og foreløpig er ting fortsatt åpent, sier Skårdal.

-En prinsipiell beslutning legger viktige premisser for NTP-innstillingen og det er hva som kommer av bevilgninger som gjelder, legger han til.

”E134 bør gis høyest prioritet”
Statens vegvesen har lagt til grunn i sin utredning at E134 bør velges som hovedforbindelse mellom Østlandet og Vestlandet, og at denne utbyggingen som følge av høy samfunnsøkonomisk lønnsomhet bør gis høyest prioritet. Både utbygging til Bergen og til Haugesund gir god nettonytte, slo Statens vegvesen fast i utredningen fra januar i år.

-Vi må se utbyggingen fra Drammen til Haugesund i sammenheng med en arm til Bergen, den såkalte Hordalandsdiagonalen. Dette er en viktig del av helheten og det som bidrar mest til at dette prosjektet er det som totalt sett er klart mest lønnsomt, sier Skårdal.

I tillegg til selve konklusjonen fra samferdselsministeren, legger Skårdal til at det også er noen detaljer som ville vært interessante om det sto noe om. Blant annet er det i utredningen anbefalt å gjennomføre en konseptutvalgutredning for en delvis omlegging og innkorting av veien gjennom Telemark, og videre utredning for hvor veien mot Bergen bør gå.

-Dette er to konkrete plantiltak som vi ønsker å få gjennomført så fort som mulig. Det ville vært svært positivt hvis det i konklusjonen som kommer før jul også sto noe om disse, sier Skårdal.