E134 har foreløpig glimret med sitt fravær fra regjeringens E134-«lekkasjer». På Vestlandet er det mange som sitter og klør seg i hodet – og ikke så rent få som biter negler.

En bedre, tryggere, raskere, fullstendig vintersikker og mer miljøvennlig øst-vest-passasje over Haukeli i første NTP-periode er svært viktig for flere aktører vest for fjellene, kanskje særlig for bedrifter med tidssensitive logistikkbehov.

Fatland er en slik bedrift. Fra hovedkontoret i Ølen har konserndirektør Leif Malvin Knutsen ansvaret for produksjonen og distribusjonen av ferske kjøttprodukter som skal ende opp på middagsbordet rundt om i det ganske land. En betydelig andel av trailerne som forlater Fatlands produksjonsbånd skal videre over fjellet, og stillstand eller store forsinkelser over Haukeli kan få store konsekvenser.

Leif-Malvin-Knutsen_article_main_landscape
Leif Malvin Knutsen, Konserndirektør Fatland

– En utbedret E134 er helt avgjørende for at vi i Fatland skal fortsette den positive utviklingen. Mesteparten av vårt marked ligger østover og videre nordover fra Østlandet, og vi er helt avhengige av å få levert våre varer til grossistlagrene klokken fem hver eneste morgen slik at de får sendt varene videre til sine kunder i tide. Hvis vi ikke får levert, blir vi en dårlig leverandør. Du skal ikke ha for mange slike situasjoner før det blir et viktig moment, sier Knutsen.

Det er ytterst sjeldent at en Fatland-last går tapt grunnet forsinkelser eller vinterstenging over Haukeli. Det finnes omkjøringsveier, men å ta i bruk disse går først og fremst utover økonomi, produksjonskø og kundeforhold.

– Når vi vet at det er problemer over Haukeli, prøver vi å ta høyde for dette ved å sende lasten av gårde tidligere. Men det er ikke alltid det er mulig å produsere alt fem timer før planlagt og få lasten ut på veien tidsnok til å rekke leveringsfristen. Det medfører alltid problemer å måtte kjøre om Sørlandet eller en sjelden gang en av de nordre fjellovergangene, sier Knutsen.

Selv om vinterstenging er et viktig moment for Fatland, er det ikke snakk om så mange dager i året dette er et problem. Det er imidlertid andre aspekter av den planlagte E134-forbedringen som vil gjøre utslag hver eneste dag.

– Miljøaspektet i å kutte mange høydemeter ved ny Seljestad-Røldal-tunnel vil være en stor forbedring som vil telle hver eneste dag hele året. Dette er vi voldsomt opptatt av, og vi venter spent på avklaringene som kommer de neste ukene. I tillegg er det også et viktig HMS-aspekt for våre sjåfører med tryggere og bedre veier, avslutter Knutsen.

fatland ølen