Fredag møttes Regionrådet for Haugaland Vekst-kommunene igjen, og naturligvis sto saken om ny stamvei mellom øst og vest høyt på agendaen. Odda-ordfører og styreleder i Haukelivegen AS, Roald Aga Haug, holdt et innlegg der han advarte de frammøtte ordførerne, varaordførerne og rådmennene mot å hvile på sine respektive laurbær, selv om E134 allerede er valgt som en stamvei mellom øst og vest og de siste utviklingene i saken har vært positive for E134s del.

– Det blir et stormløp til endelig valg er tatt, sa Haug.

Det skal nemlig velges to hovedveier mellom øst og vest, der en er litt mer “hoved” enn den andre. Haugaland Vekst og et samlet Haugalandet håper at E134 skal bli hoved-hovedveien – veien det satses tyngst på.

Vegvesenet er den relevante fagetaten, og som mange nok har fått med seg har de vært svært aktive de siste dagene. Torsdag hadde de pressekonferanse på Voss der de, på bekostning av blant andre Rv7 over Hardangervidda, anbefalte Rv52 som andre stamvei mellom øst og vest (i tillegg til allerede valgte E134). Dagen etter hadde Vegvesenet funnet veien til Seljord for å spre flere gode nyheter for E134-forkjemperne; de anbefaler nemlig også en 35 kilometers innkorting av E134 over Haukeli i form av en helt ny veitrasé mellom Vågsli og Gvammen (over Rauland – nord for dagens veibane). Snarveien skal spikke mer enn 50 minutter av reisetiden, og er en vesentlig del av det samfunnsøkonomiske regnestykket som ser så positivt ut for E134.

Vegvesenet regner en samfunnsnyttig effekt på 12 milliarder kroner fra en utbedring E134 Haugesund-Oslo med innkorting over Rauland. Regnestykket ser enda bedre ut dersom den foreslåtte armen til Bergen tas med i beregningen. Ytterligere 14 milliarder kroner i gevinst, og en total samfunnsøkonomisk nytteverdi på 26 milliarder kroner viser tallene da. Men uten innkortingen hadde plutselig ikke regnestykket sett så bra ut likevel. Minus 1 milliard hadde da vært fasiten.

Til sammenligning er den beregnede nytteverdien negativ for de andre alternativene, Rv7 (-12 milliarder) og Rv52+Rv5 (-7 milliarder), så det var kanskje ikke veldig overraskende at Vegvesenet anbefalte det de gjorde.

Likevel advarte Haug Regionrådet mot å ta seieren for gitt.

– Vi har tallene på vår side, men det blir et rotterace til siste slutt. Vi må bli bedre til å kommunisere viktigheten av valgene som snart skal tas ut til folket, både på Haugalandet og andre steder. Folk i Bergen og Stavanger er ikke like opptatte av øst-vest-passasjen som oss. De tenker mer kollektivtrafikk i egne byer, sa Haug.

Hordaland fylkeskommune har stilt seg bak E134 som stamvei, men i Bergen kjemper sterke krefter for at Rv7 skal bli den foretrukne øst-vest-passasjen. Den strekningen er kortere i luftlinje fra Bergen til Oslo enn E134, men som Haug sa, vil den ikke være raskere i kjøretid dersom armen til Bergen følger med i E134-pakken.

Grunnen til at Vegvesenets anbefaling om Rv52 som andre stamvei på bekostning av Rv7 er viktig for E134, er at E134s arm til Bergen ikke vil bli noe av dersom det satses på begge de to sørligste overgangene. Og Bergen bør med for at E134 skal bli så god som mulig.

– I første omgang må vi få på plass de mindre prosjektene. Bakka-Solheim er en god begynnelse, samt tunnelen på Seljestad som nå ligger inne i NTP til 2022. Den må vi prøve å framskynde noen år, sier Haug.