Finn Lothe er midt i julebordsesongen. Hver dag gjennom hele julen serveres rykende varme tallerkener med lokalprodusert pinnekjøtt og ribbe fra kjøkkenet i Lothes Mat & Vinhus i Haugesund. Ypperste klasse av råvarer. – Vi har mye godt og kortreist å velge mellom på Haugalandet, men fortsatt et stykke å gå for å gjøre de tilgjengelige for alle, sier Finn Lothe.

– Råvarene er jo der, men aktørene holder gjerne på for seg selv, noen her og noen der. Utfordringen ligger i å samordne tilbudene deres ved for eksempel felles distribusjon, webbaserte bestillinger, kontakt med butikkene, markedsføring og så videre. Hver produsent trenger ikke å finne opp kruttet på nytt, sier han.

Søkte råvarer gjennom avisen 
Finn Lothe har vært i gamet lenge. Han vet hvem han skal ringe for å få tak i det han trenger, og han har gjennom årene knyttet god kontakt med mange lokale leverandører i distriktet.

– Når jeg åpnet Lothes mat- og vinhus, så søkte jeg etter lokale leverandører gjennom rubrikkannonser i Haugesunds avis. Sånn var det den gangen, ler han.

– I dag har vi lettere tilgang. Lothes har vært som en magnet på lokale produsenter helt fra starten av, og det har vi nytt godt av. Fortsatt oppsøker nye, potensielle leverandører restauranten vår med sitt produkt. Og det er sjelden produktene det er noe i veien med, det finnes så mye godt! Men mange trenger hjelp til å profesjonalisere tilbudet sitt, sier Lothe.

Finn Lothe
Administrerende direktør i Lothes Mat & Vinhus gjennom 25 år, Finn Lothe.

En knakende god, lokal potet, blir fort bare en potet når den forsvinner anonymt inn i et stort system. Vi må ta vare på det spesielle, få fram historien, hvor kommer den fra, hva gjør at den smaker som den smaker og så videre. 

Smaken av Vikingland
Og her er det startet en jobb på Haugalandet. Prosjektet Smaken av Vikingland er et forsøk på å samle lokale matvareprodusenter til et nettverk hvor de blant annet kan dele erfaringer og fordeler av å være flere. Finn Lothe har vært med i styringsgruppen for Smaken av Vikingland fra startet av og han har svært god tro på prosjektet.

– Det finnes mye potensiale i Smaken av Vikingland. Kortreist og bærekraftig mat er inn i tiden, folk ønsker å vite hva de spiser. Da gjelder det å finne smarte måter å drive på som gjør at produktet blir tilgjengelig for flere, uten at hver enkelt leverandør skal jobbe seg ihjel med de samme utfordringene på hver sin kant. En hønsebonde kan plukke egg til han blir blå, men han må få eggene sine ut også. Og da skal han merke, pakke, markedsføre, få godkjenninger, levere og så videre. Ved smaken av Vikingland har vi sett på muligheter for å samkjøre enkelte prosesser, forklarer Lothe.

– Et annet poeng ved å profesjonalisere driften er rett å slett at man tar vare på den merverdien og det unike som ligger i hvert enkelt produkt. En knakende god, lokal potet, blir fort bare en potet når den forsvinner anonymt inn i et stort system. Vi må ta vare på det spesielle, få fram historien, hvor kommer den fra, hva gjør at den smaker som den smaker og så videre. Det kan vi gjøre ved å bistå med å profesjonalisere driften, sier Lothe.