Turistinformasjonen i Haugesund melder om godt besøk i regionen vår denne sommeren. Turistvert Ellen Nickelsen har veiledet mange både norske og utenlandske turister til ulike attraksjoner. Under følger en liste over de mest populære.

IMG_9427
Turistvert Ellen Nickelsen i Haugesund turistinformasjon

Flere nordmenn
Blant trendene i år har Haugesund turistkontor sett en god økning i nysgjerrige nordmenn, særlig østlendinger.

– De norske turistene har et veldig åpent sinn med hensyn til hva de ønsker å se. Flere av dem ønsker å dra til Utsira for å se og oppleve øya. Dette har nok litt med at NRK og Sommerbåten besøkte øya i fjor sommer, sier hun.

Tyskere, spanjoler og engelskmenn 
Til tross for økning blant innenlandsturister svikter ikke gjestene fra det store utland. De man treffer mest av er nok tyskere som kommer med cruiseskip, men også spanjoler og engelskmenn er godt representert.

Nickelsen har også registrert endringer i reisevanene og interesser blandt de besøkende.

– Trolltunga har tidligere vært kjent som en av de mest populære destinasjonene å besøke. Likevel ser vi at færre interesserer seg for turen og at den faller i popularitet fra tidligere år, sier hun, og legger til at flere nok har oppdaget at dette er en svært krevende tur både fysisk og hva gjelder tid.

Hun legger til at det er naturlig at populæriteten av spesielle attraksjoner og trender endrer seg, og at det er positivt at også nye kommer til.

Reiselivssjef Vigleik Dueland sier det har vært en sommersesong der man på flere måter har merket endringer i markedet – både positive og mindre positive.

–        Haugalandet har de siste årene har hatt en god vekst av tilreisende turister, og vi har fortsatt god vekst i flere markedssegment. Særlig har dagsbesøk i buss-gruppemarkedet økt, og det gleder vi oss over. At vi nå har færre internasjonale direkte flyruter til Haugesund lufthavn Karmøy merkes godt. Internasjonale tilreisende med direktefly, med 2 til 3 netters overnattinger på hotell, har så godt som uteblitt. Dette er bare ett av mange eksempler på hva direkteruter har av betydning for utviklingen, sier Dueland.

–        Hotellene har også fått andre utfordringer. Fallet i oljeaktiviteten har gitt endringer i konkurransebilde i forhold til blant annet Stavanger. I Stavanger har man de siste årene bygget flere nye hoteller. Nedgangen i oljeindustrien har gjort at sengekapasiteten i Stavanger har blitt meget stor, og da særlig i sommermånedene når det er færre businessreisende. Dette har gjort at overnattingsprisene har vært  lave i Stavanger i sommer, og det har fått ringvirkninger for hotellene på Haugalandet.

–        Attraksjoner i vår region har blitt mer kjente og populære. Besøkstallene så langt har vært positive for flere. De som har merket utfordringen i forhold til det dårlige sommerværet er typiske aktivitetsleverandører som tilbyr aktiviteter utendørs.

–        Vi er for tiden i gang med å analysere sommersesongen. Vi gleder oss over de markedssegmentene som har oppgang, og tar med oss de utfordringene årets sesong har budt på. Turisttrafikken i Norge har en fin vekst, og det er viktig at Haugalandet tar sin del av denne veksten. Konkurransen er stor, og for sikre en positiv utvikling er det viktig at vi står sammen om et felles budskap og strategi som gjør at Haugalandet skiller seg ut på den nasjonale og internasjonale scenen. Reiselivsaktører på Haugalandet gjør en flott jobb, og sammen skal vi skape et godt fotavtrykk og ta en enda større del i den nasjonale veksten. Vi ser frem mot ny sommersesong – planleggingen er allerede godt i gang.
Her er de mest populære turistmålene og attraksjonene

  • Langfoss i Åkrafjorden
    Fossen ble kåret til en av de ti flotteste fossene i verden av CNN i 2011. Slikt øker besøkstallene! Langfoss er spesielt populært blant cruiseturistene fra Spania og Tyskland som besøker Haugesund.
  • Røvær
    Røvær har vært svært populær blant turistene denne sommeren. Og har hatt en klar økning fra i fjor, både blant norske og utenlandske turister. Med daglige avganger fra Indre Kai er det å besøke øya lett tilgjengelig for både store og små.
  • Utsira
    Etter at Sommerbåten og NRK besøkte landets minste kommune i juli i fjor har flere ønsket å se for seg selv hvordan livet er på Utsira. Her kan man oppleve aktiviteter som Geocache og ikke minst et rikt fugleliv. Øya beskrives som et sykkeleldorado.
  • Vikinggarden og Nordvegen Historiesenter på Avaldsnes
    ”Home land of the Viking kings” og Norges eldste kongesete er en tradisjonsrik destinasjon å besøke. Her får man ta del i lokal historie helt tilbake til tidsepokene før vikingtiden. Denne sommeren har det også vært mulig for besøkende å bruke Vikingbussen Viking Tour for å komme seg fra Haugesund til Avaldsnes.
  • Haraldstøtta
    Riksmonumentet på Gard i Haugesund er like populært år etter år. Haugesund turistinformasjon har delt ut utallige eksemplarer av brosjyren ’KULtur til Haraldstøtta’. Brosjyren inneholder et kart over en 30 minutters lang rute fra Karmsund folkemuseum til Haraldstøtta med ti historiske stoppesteder langs veien.
  • Skudeneshavn
    Sommerbyen på sydspissen av Karmøy har en helt egen atmosfære, noe også turistene har oppdaget. Gamlebyen med sine hvite trehus og sjarmerende gallerier og kafeer trekker turister både fra innland og utland.
  • Arquebus Krigshistoriske Museum i Tysvær
    Et populært besøksmål, spesielt blant engelskmenn og tyskere. Museet i Førresfjorden er et av landets største forsvarsmuseer og viser krigshandlingene fra 1940 og frem til frigjøringen.