Et nettverk bestående av alt det beste Haugalandet har å by på av kulinariske opplevelser. Slik lyder tanken bak Haugaland Vekst-prosjektet ”Smaken av Vikingland”.

Les “På Agendaen” for desember om Smaken av Vikingland 2015 her 

Anette2
Annette Sæther leder “Smaken av Vikingland” i Haugaland Vekst.

Haugalandet bugner av lokale matopplevelser. Kjøttyper av alle slag, friske grønnsaker, et skattkammer av sjømat og utallige drikkevarer. Listen er lang og antallet produsenter likeså. Markedet for de som får det til er imidlertid trangt, og det kan være en tøff reise fra produksjon og til kommersiell drift. Her kommer ideen om Smaken av Vikingland inn.

–       Regionen har arbeidet med mat lenge. En hovedutfordring har vært at vi har mange mindre aktører som driver på hver sin kant og som har tilsvarende utfordringer. Her ser vi stort potensial i å organisere et felles nettverk til fordel både for leverandør og forbruker, sier ansvarlig for Smaken av Vikingland i Haugaland Vekst, Annette Sæther.

Statlig finansiert oppstartsfase
I første omgang så er det Fylkesmannen som har finansiert arbeidet med å få dette nettverket på plass. Målgruppen er alle aktører i regionen som passer inn i verdikjeden ”lokal mat”. Haugaland Vekst har fungert som prosjekteier.

–       Etter hvert som vi har blitt flere, så er det lettere og lettere å rekruttere med oss nye, gjerne mindre produsenter. For noen er utfordringen at de har nådd såpass stor etterspørsel at de ikke klarer å levere deretter, mens andre har større produksjon, men sliter med å få produktet sitt ut til kunden, forklarer Sæther.

–       Spørsmålene og fallgruvene i begge faser er mange, og målet med dette nettverket er at alle ikke skal trenge å gjøre seg de samme erfaringene på hver sin kant. Det kan være så enkelt som at vi har opprettet en lukket Facebookgruppe for målgruppen vår, og her deles henvendelser og mye nyttig informasjon aktørene seg i mellom, legger hun til.

Fortsatt i startfasen
Smaken av Vikingland er fortsatt i en tidlig fase. En arbeidsgruppe har vært på studietur og Haugaland Vekst hadde nesten 70 deltakere på vårt kick-off arrangement i sommer. Målet videre er å formalisere nettverket skikkelig og å løpende få med flere aktører.

–       Nettverket Smaken av Vikingland skal åpne opp for et mye større nedslagsfelt enn hver aktør har alene. Vi har også testet ut hva den enkelte tenker om å være en del av en regional profil kontra å ha egen merkevare, og de aller fleste mener at det ene ikke trenger å gå på bekostning av det andre, sier Sæther.

Neste skritt er å søke Innovasjon Norge om midler til å utarbeide en formell forretningsplan, samt mobilisere flere intensjonsavtaler med potensielle aktører.Det skal også ansettes en prosjektleder.

 

Da Haugaland Vekst arrangerte Agendakonferanse i november i år, var det utelukkende lokale og kortreiste fristelser på menyen. Her er noen bilder: 

webbh8484 webbh8540 bh8457 bh8564