2013_10_30_3834-350x350
Havnesjef Tore Gautesen har store ambisjoner for Karmsund havn. Men alt avhenger av gode samferdselsordninger til resten av regionen.

Havnesjef Tore Gautesen har som ambisjon å etablere Karmsund Havn som det viktigste logistikknutepunktet i Vest-Norge, og å forsterke sin posisjon som Vestlandets største godshavn.

For Haugesundregionen har de siste ti årene brakt med seg mange strukturelle endringer, særlig innen samferdselsinfrastruktur og næringsliv. Karmsund havn har forandret seg i takt med den øvrige samfunnsutviklingen.

– Karmsund havns virksomhet har hatt kraftig vekst og det er spesielt gledelig at tilretteleggingen av havnearealer har skapt mange nye arbeidsplasser for regionen, sier Gautesen.

For de neste ti årene, tror havnedirektøren at endringene i regionen vil skje både raskere og hyppigere.

– Haugesundsregionen får gradvis bedre landbaserte kommunikasjonsårer og en stadig mer sentral beliggenhet mellom de to største byene på Vestlandet. Nye bedrifter etablerer seg i næringsklynger nær byer eller i byer, der tilgang på kompetanse og et bredt servicetilbud for hele familien tillegges stor betydning. Karmsund havn synes på alle måter å være godt posisjonert til å møte fremtiden, både når det gjelder havneavsnittenes beliggenhet og kommunikasjonsårer, sier Gautesen.

– Karmsund Havn har som ambisjon å være det viktigste logistikknutepunktet på Vestlandet og forsterke sin posisjon som Vestlandets største godshavn. Utover dette vil Karmsund Havn fortsette å styrke sin satsning på offshore- og subsea, samt andre havnæringer som for eksempel aquakultur og fiskeri, legger han til.

Skjermbilde 2016-06-16 kl. 14.13.28
Sak i Haugesunds avis om ny avtale mellom godskjempen Sea Cargo og Karmsund havn (31.05.16)

– Avhengig av gode E134, E39 og flyplassforbindelser
Gautesen peker på at Karmsund havn er helt avhengig av sin strategiske beliggenhet med nærhet til både flyplass og Europaveien. Karmsund Havn utgjør starten på E-134 og ligger samtidig godt lokalisert også i forhold til E-39. Med kortere kjøredistanser til Bergen og Stavanger, vil Karmsund havn også kunne betjene disse områdene med havnetjenester.

– Karmsund Havn sitt fremtidige nedslagsfelt, når Kyststamveien E-39 blir ferjefri og E-134 blir utbedret, er på ca. 1,3 millioner innbyggere. Når havnen utvikles for fremtiden, tas det hensyn til denne utviklingen og havnen posisjoneres for å kunne styrke sin rolle som Vestlandets logsistikknutepunkt, sier Gautesen.

Også flyplassen er av avgjørende betydning for havnens framtid og vekstpotensiale.

– Karmsund Havn helt avhengig av at flyplassen videreutvikles og at rutetilbudet styrkes, for at havnen skal kunne realisere sine ambisjoner. Haugesund Lufthavn, Karmøy er svært viktig for Karmsund Havn og nærheten til lufthavnen er av stor betydning. Korte reisetider til og fra flyplassen, samt et attraktivt rutetilbud til utlandet styrker Karmsund Havn. Spesielt rutene til København og Gdansk, som er mye brukt av havnens ulike aktører og kunder, er viktige, sier han.