Nedgangstid er ikke ensbetydende med dårlige tider for gründerskap. Heller tvert imot, skal vi tro regiondirektør i NHO Rogaland Hallvard Ween. Er ideen god nok? Gi flat pedal, oppfordrer han.

Det høres så lett ut. Og det er det selvfølgelig ikke. Og kanskje er forholdene akkurat nå ekstra utfordrende for ideer som trenger en pengesterk heiagjeng for å se dagens lys. Men er ideen god, så finnes pengene, mener Ween.

– Hvem har sagt at denne markedssituasjonen skal vare? Det er alltid rom for gode ideer, og når markedet snur så er du klar. Uansett gründersatsing så er det viktig å tenke langsiktig- særlig nå, for dette kommer til å gå over. At det går opp og ned er næringsvirksomhet. Og pengefolket investerer til tross for nedgangstider, om de tror på ideen, sier Ween.

Trenger markedet deg?

Dette er det viktigste spørsmålet en gründer kan spørre seg, ifølge Ween.  Og et spørsmål som alt for få reflekterer over.

– Hvis en gründer skal lykkes, så må man vite at det finnes et marked for det han eller hun har å tilby, eventuelt om man med produktet sitt evner å skape et behov og dermed et marked. Om ingen verdsetter det man tilbyr ved å ville betale for det, ja da er det verdiløst.

Og så må vi kanskje tenke annerledes om hva gründeren er og hvor vi stimulerer til entreprenørskap?

– Gründermiljøene er viktige fordi de har en tendens til å tenke utenfor boksen. Og det trenger vi. Men det er viktig at støtteapparatet har et bredere perspektiv enn dette. For det aller meste av nyskapingen som skjer har utspring fra allerede eksisterende virksomheter, minner Ween om.

Gründermiljøene

Ween mener en gründer trenger følgende i miljøet rundt seg for å lykkes:

  1. En arena hvor man kan være sammen med andre. Det kan bli stusselig å være alene, og det er aldri feil med både kritiske innspill og heia-rop fra omverden.
  2. Et faglig og sosialt samvirke. Et sted for innspill, både positive og negative.
  3. Arrangementer som Entré. Steder for å treffe de riktige menneskene, få motivasjon, faglig påfyll og korreksjoner for egen tenkning. Det er ofte lett å bli “full på seg selv”.

– Haugaland Vekst gir viktig hjelp her, både med direkte rådgivning til enkeltprosjekter og som fasilitator av et gründermiljø i regionen.

Timing, timing, timing  

Skal en lykkes som gründer, er det disse tre tingene som skiller suksesshistoriene fra de andre: timing, timing og timing, mener Ween. Også nedgangstider  kan by på gode muligheter for den som treffer.

Brenner en inne med en idé, handler mye om å sette den inn i et større bilde, se muligheter, gjør deg seg selv tilgjengelig, snakk med de rette menneskene og rett og slett være utadvendt. Haugesundregionen er et godt sted å være gründer, her er mange meningsfeller og mange som vil noe. Mentaliteten er tilstede, og da gjelder det å se når muligheten byr seg, sier Ween.