Ingolf Voll, Personaldirektør Gassco

Om flyplasstilbudet i regionen: 
“Det å ha egen flyplass i regionen er helt avgjørende for Gassco. Vi har virksomhet i Tyskland, Belgia, Frankrike, England og Skottland og dermed en utstrakt reisevirksomhet. Vi har også besøk hver eneste dag som kommer med fly. Når det gjelder flytilbudet betyr Ryanair og de andre utenlandsrutene ingenting for oss. Vi trenger først og fremst et godt rutetilbud til Oslo, og et flyselskap som tar ansvar for passasjerene fra A til Å, uansett hvor i verden man skal.”

Hva må Samferdselsdepartementet ta med seg inn i prosessen, når de nå tar ansvaret for å utrede videre driftsmodell?
Dette handler om hvilken taktikk regionen skal velge for å beholde flyplassen, og jeg synes dette er veldig vanskelig. På den ene siden har Avinor uttrykt usikkerhet rundt fremtiden for Helganes når Rogfast kommer, så dette kan bety at vi må finne en driftsmodell utenom Avinor. På den annen side er jeg usikker på om regionen har evne og vilje til å stå samlet om en slik modell. Det vil kreve både kapital og samarbeid på tvers av kommunene, og ingen av delene ser dessverre ut til å prege regionen for øyeblikket

Å beholde flyplassen er den viktigste enkeltsaken for vår region, mye viktigere enn Rogfast, E134 og kommunesammenslåing. Uten egen flyplass vil hele regionen bli satt kraftig tilbake. I dag kan de fleste beregne mellom 15 og 30 min til flyplassen, til Sola gjennom Rogfast må man legge inn minimum 2 timer i morgen- og ettermiddagsrushet. Det vil ikke være til å leve med for mange bedrifter og jeg frykter rett og slett at bedrifter flytter ut av regionen over tid. Nyetableringer kan vi se langt etter.

 

voll_web