Prosessen om å sikre en fruktbar framtid for Haugesund Lufthavn Karmøy har vært langdryg og krevende. I juni 2015 ba Haugaland Vekst om selv å få igangsatt en utredelse av hva som er det beste driftsalternativet for flyplassen videre. I september svarte Samferdselsdepartementet at de selv ville ta ansvaret for denne. Selve rapporten fra SD er fremdeles ikke offisielt publisert.

Regionrådsleder i Haugaland Vekst Jarle Nilsen overtok stafettpinnen etter tidligere leder Aase Simonsen høsten 2015. Til tross for at tiden etter har vært preget av både usikkerhet og langdryge venteprosesser, har saken sikret høy aktivitet i regionen i perioden. (Se tidslinje over hendelsesforløpet her) 

– Prosessen har vært lang og krevende, men vår region har kjørt en omfattende prosess og vi har vært på hele tiden. Vi har forberedt oss godt, og vi står samlet om en god strategi når rapporten fra Samferdselsdepartementet endelig foreligger, sier Nilsen.

I januar ble Flyplassutvalget utvidet til å inkludere alle Stortingsrepresentantene fra regionen og representanter fra det lokale næringslivet.

Skjermbilde 2016-06-08 kl. 15.28.37
Haugaland Vekst har lansert det digitale verktøyet Faktabank for Haugesund Lufthavn Karmøy.

Tiden løper ut
Haugaland Vekst har gjennom hele prosessen understreket at tiden er knapp og at i takt med at månedene går, blir flyplassen et stadig mindre attraktivt investeringsobjekt for flyselskapene og nye rutetilbud. Dette fordi vi per i dag ikke kan vite hva som skjer med flyplassen etter at dagens avtale utløper i 2018.

– Vi er spent hvilke konklusjoner Samferdselsdepartementet endelig kommer fram til. Prosessen har tatt alt for lang tid, men vi regner med at den publiseres innen slutten av juni. Da er det selve den politisk beslutningsprosessen som står igjen. Vi har satt høsten 2016 som siste kritiske tidsperiode for å ha en endelig avgjørelse på plass, sier Nilsen.

Digital faktabank lansert
Og Haugaland Vekst har forberedt seg godt. For å sikre at politikere og andre beslutningstakere skal evne å raskt sette seg inn i saken når endelig beslutning foreligger, har de i mellomtiden fått utviklet en faktabank om flyplassen. Prosessen har hittil vært preget av mange runder, og saken har vært stor i omfang. I stedet for å dumpe en stor papirmølle på pulten til relevante beslutningstakere, håper Haugaland Vekst at den digitale faktabanken vil gjøre opplesningsjobben både raskere og mer oversiktlig.

– I tillegg til faktabanken er det laget et forhandlingsmandat og utnevnt et forhandlingsutvalg som kan ta saken videre om det blir nødvendig. Tiden løper og det er kritisk viktig at regionen kan snu seg rundt kjapt og har en god strategi på plass, sier Nilsen.

– Kunnskap og forståelser om situasjonen er en forutsetning for å ta en riktig beslutning om en så viktig sak som denne. I tillegg trenger vi vilje og en sterk region i ryggen. Sterk vilje har vi massevis av i vår region – men vi trenger også god vilje fra Regjeringen, Avinor og de andre aktørene som involvert for å finne fram til den beste løsningen, legger han til.

Og hva er den beste løsningen?

– Det viktigste er at vi sikrer en forutsigbar fremtid til flyplassen vår og at vi sikrer best mulig forutsetninger for at tilbudet kan videreutvikles. Det er stor oppslutning i regionen om at dette er vår viktigste, felles kampsak akkurat nå. Å redusere aktiviteten ved Haugesund Lufthavn Karmøy vil ha en svært negativ effekt på regionen.

Kan oppstå vakuum
Et annet moment som har vært oppe til diskusjon, er hvordan regionen løser en eventuell overgangsordning mellom nåværende regime og framtidig driftsmodell for ikke å havne i et vakuum i mellomtiden.

– Dette har vi utfordret både Samferdselsdepartementet, Avinor og alle våre representanter på Stortinget på. Det enkleste hadde vært om den avtalen vi har i dag for drift av flyplassen ble forlenget, men dessverre har vi fått signaler på at det ikke vil være mulig, sier Nilsen.

Avslutningsvis viser han til følgende uttalelse fra regjeringen om at «det skal legges til rette for at kommuner og private kan delta i utvikling i og rundt flyplasser».

– Vi forventer og håper selvsagt at Regjeringen følger opp på det de har lovet i sin erklæring, sier Nilsen.

 

Trykk her for å lese kronikken om saken skrevet av K.Tormod Karlsen og Egil Severeide som sto på trykk i Haugesunds Avis 25. juni 2016