I dag er Vestlandet samlet til veikonferansen «Det nye Vestlandet» i Tysværtunet i Aksdal. Konferansen er et felles løft for å sikre fremdriften av de viktige veiprosjektene E39 med Rogfast og Hordfast og en ny og forbedret E134 mellom vest og øst.

– Et av Norges mest lønnsomme utbyggingsprosjekter ligger på Vestlandet. Det er ikke et oljefelt, men et veiprosjekt, skrev LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og NHO-direktør i en felles kronikk om et ferjefritt E39 i februar i år. En moderne 4-felts ferjefri E-39 mellom Bergen og Stavanger, og en E-134 med ny og sikrere fjellovergang og langt kortere reisetid mellom Haugesund og Oslo vil på mange måter bli en revolusjon, og skape et sammenhengende arbeidsmarked mellom Bergen og Stavanger.

Tysvær kommune, Hordfast AS, Haugaland Vekst og Vestlandsalliansen (næringsforeningene i Bergen, Stavanger, Haugalandet og Stord) ønsker å sette fokus på den felles innsatsen som er nødvendig for å få gjennomført de store veiprosjektene.

Tysvær-ordfører Sigmund Lier er vertskap for konferansen, og lovet de 240 deltakerne i salen at dette skal bli en årlig foreteelse.

– Gir oss ikke før vi når målet

– La det være sagt fra start: Denne konferansen skal gjentas og gjentas til vi har nådd målet: Nye tunneler over Haukeli, Bakka-Solheim og et ferjefritt Vestland med tidsriktige veier mellom Os, Stord og Bokn. Rogfast er på vei, Hordfast må åpnes samtidig og E134, den mest samfunnsnyttige transportåren mellom øst og vest, må prioriteres og gjennomføres nå!

– Den store oppslutningen om konferansen lover godt, for vi trenger å knytte regionene mellom Stavanger og Bergen sammen nå. Vi kan ikke tillate daglige kollonekjøringer på stamkystvegen vår. Næringslivet vårt trenger å få frem varene sine. Vi må sikre en veistandard der buss kan erstatte fly. Raskeste vei fra Bergen til Oslo med ferdig Hordfast er via Sundfør og Haukelifjell. Raskeste vei fra Stavanger til Oslo er via Aksdal og over Haukelifjell. E134 på prioriteres nå – nye tunneler må på plass. Vi har mange felles ønsker, la oss stå sammen om dem. Jeg håper vi får mange gode svar allerede i dag, sa Lier.

Nye muligheter

Realiseringen og moderniseringen av disse viktige hovedfartsårene vil være avgjørende for næringsutvikling og utvidete bo- og arbeidsmarkeder for hele vestlandsregionen fra Bergen til Stavanger. Regjeringen er i full gang med å utarbeide ny Nasjonal transportplan (NTP), og kampen om prioriteringer og statlige midler blir ikke mindre enn før. Skal Vestlandet få gjennomslag for en rask realisering av sitt kanskje viktigste prosjekt, ferjefri E-39, må fylkene og regionene stå sammen.

Blant dagens innledere:

  • Helge Orten, leder av Stortingets Transport- og kommunikasjonskomite
  • Tommy Skjervoll, Statssekretær i Samferdselsdepartementet.
  • Prosjektlederne for ROGFAST og HORDFAST
  • Helge Eidsnes, Vegsjef i Region Vest
  • Terje Moe Gustavsen, direktør Statens Vegvesen
  • Tore Gautesen, Havnedirektør Karmøy havn
  • Fylkes– by og stortingspolitikere fra Rogaland, Hordaland og Telemark
  • Ledere i NHO, LO og Næringsråd på Vestlandet
  • Vestlandsalliansen
  • Bedriftsledere fra hele vestlandet

 

Tekst: PYX