Christer Asplund er en av de i verden som vet mest om hva som gjør et sted attraktivt. I forkant av årets Agendakonferanse hadde han fått i oppdrag å se nærmere på Haugesundregionen. Med Bruce Springsteens “My hometown” over høytalleranlegget, satte han stemningen for sitt innlegg “Tanker fra innsiden og utsiden av boksen.” Haugesundregionen – vårt hjemsted. Hvem er vi? Hva har vi å tilby?

– Målsettingene i Haugesundregionen er de samme som målsettingene alle andre steder. Dere ønsker å tiltrekke mennesker, bedrifter og turister. Her kan dere bli mye bedre, dere må finne hva som er stedets spesialitet og dere må selge det, sier Asplund.

Vikinger og vikingegenskaper
Haugesundregionens mest åpenbare spesialitet er ifølge Asplund vikinger. Det er vi som er “The homeland of the Viking Kings” og det ligger et vanvittig uforløst potensial i historien, minner han om. Og det er ikke bare historien som er salgbar, vi har også mye å tjene på å hente fram røttene våre hva gjelder personlige egenskaper. 

– Vikingene hadde fire hovedtrekk som gjør dem særlig spennende. De var fleksible og opportunistiske. De tok raskt imot omverdenen. De fattet raske beslutninger og de var innovative. Her er det mye å lære for oss i dag, og særlig for dere som har eierskap i historien, sier Asplund.

– Dere må ha energi, dere må begrave janteloven og dere må trø på med beslutninger. Hedre de store navnene, løft fram de som tør. Det ligger enormt mye stedsutvikling i enkeltpersoner, minte han om.

Asplund har i mer enn 40 år arbeidet internasjonalt med regionale og lokale utviklingsutfordringer. På referanselisten står blant andre Barcelona og Shanghai.