1.juli går fristen for høringsuttalelser til Nasjonal Transportplan 2018 – 2029 (NTP) ut. For Haugesundregionen er det knyttet størst spenning til hva som skjer videre med E134 og E 39.

– All faktabasert analysearbeid som er gjort på området peker ut E134 som hovedfartsåre mellom øst og vest og som det beste og det samfunnsøkonomisk mest forsvarlige alternativet. Vi krysser fingrene for at dette tas inn i den endelige planen nå etter høringsrundene, sier administrerende direktør i Haugaland Vekst, Tormod Karlsen.Tormod1

Anbefalt trasé I 2014 bestilte samferdselsminister Ketil Solvik Olsen,- ”Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet”, der noe av hovedhensikten var å prioritere samferdselskronene på én hovedkorridor øst-vest, altså den med høyest total nytteverdi.

I januar 2015 la Statens Vegvesen fram tre varianter av E134 fram som de beste alternativene, og de eneste som var samfunnsøkonomisk lønnsomme. Anbefalingen fra Statens Vegvesen var dermed å prioritere E134 som hovedkorridor mellom øst og vest, med riksveg 52 over Hemsedal som veg nummer to for å dekke Nord Vestlandet.

– Imidlertid kan det i første utkast til NTP se ut som om Statens Vegvesen har valgt å se bort fra denne anbefalingen som de selv har utredet, og heller se strekningen som stykkvise enkeltprosjekter. Da er vi like langt, sier Karlsen.

– Et stort skritt tilbake Også daglig leder i Fikse Næringsutvikling Asbjørn Moe, er lite imponert over første utkast til NTP.

– Det er et stort skritt tilbake og en metode for prosjektanalyse som Statens vegvesen selv har forkastet. Prosessen må på sporet igjen der hele strekningen, fra øst til vest, legges til grunn for vurderinger av kostnad, nytte og best mulig forutsetninger for lønnsomhet, sier Moe.

54f399f13bc4fd5b7ac53393_Asbjorn

 

Moe mener Telemarkinnkorting og diagonal til Bergen må ligge til grunn for standard trasévalg på E134.

– Det vil gi best nytte av samfunnets penger, sier han.

Må komme i gang Børge Skårdal i Haukelivegen peker på at deler av strekket krever tidligere oppstart og realisering, og at prosjektet må komme i gang. Særlig gjelder dette Seljestad – Vågslid,.

– Det aller viktigste nå er å få til en finansiering som muliggjør tidligere oppstart på Seljestad-Røldal. Reguleringsplan vil være ferdig til våren 2017, samtidig med at NTP passerer Stortinget, sier daglig leder i E 134 Haukelivegen AS.

Haugaland Vekst, har sammen med Samarbeidsrådet for Sunnhordland gitt sine innspill til høringsrunden for NTP, spesielt med fokus på E 39 og E134. Her heter det :

E 39 Kyststamvegen (Korridor 4)

Realisering av en ferjefri kyststamvei E39 er en sentral arbeidsoppgave for regionrådene i Sunnhordland og på Haugalandet.

Med utgangspunkt i den store samfunnsnytten som ligger til grunn for utbygging av ferjefri E39 og hvor viktig det er for regionene våre, ber de to regionrådene om at prosjektene på ferjefri kyststamvei må løftes fram i planperioden, med bakgrunn i den framdriftsplan som ligger i Utviklingsstrategien for ferjefri kyststamveg.

 

Arbeidet med kommunedelplan/reguleringsplan for dei ulike strekningene pågår nå. Planleggingsmidler og investeringsmidler må settes av i NTP slik at utbygging av Kyststamveien kan videreføres parallelt med, og i forlengelsen av Rogfastprosjektet.

 

E 134 Haukelivegen (Korridor 5)

Samarbeidsrådet for Sunnhordland og Haugaland Vekst Regionråd har ved fleire anledninger pekt på at E134 er den viktigste øst-vest korridoren for Hordaland og Rogaland. Helhetstenkningen i øst-vest- utredningen må vise igjen i prioriteringene i NTP.

Prosjektene Røldal-Seljestad og Vågsli-Røldal ligger inne som nye prosjekter i alternativet med høy ramme i slutten av NTP-perioden. Bakka-Solheim er ikke nevnt.

Øst-vest utredningen viser at samfunnsnytten for E134 Haukelivegen som øst-vest samband er høy. Med «arm til Bergen» er samfunnsnytten særdeles høy. Dette må vektlegges, slik at gjennomføring av alle disse tre strekningene blir prioritert opp og sikret så tidlig oppstart som mulig. Røldal-Seljestad bør være første byggetrinn og Bakka-Solheim omtales som nytt prosjekt med planlegging og oppstart i perioden.

Samarbeidsrådet for Sunnhordland og Haugaland Vekst Regionråd ber om at NTP legger inn analyse (KVU) for traséval for «arm til Bergen», slik Statens vegvesen pekte på i øst-vest utredningen. Geografisk må dette omfatte både Sunnhordlandsdiagonalen (via Etne/Kvinnherad/Tysnes) og Hordalandsdiagonalen (via Odda/Jondal/Kvam).