Nesten 60 personer var med da ”Smaken av Vikingland” skulle presenteres 2. juni.

Et nettverk for lokale matprodusenter er dermed på trappene.

 IMG_2370 Prosjektet har fått arbeidstittel ”Smaken av Vikingland” og har pågått siden i fjor vinter. Målet har vært å undersøke om det er grunnlag for å etablere et nettverk av lokale matvareprodusenter i Haugesundregionen.

 – Engasjementet fra hotell- og restaurantbransjen har vært kjempebra. De har etterlyst et mer koordinert apparat og en mulighet til å bygge mer komplette menyer bestående av lokale råvarer, sier Åse Tveit Samdal i Ipark.

Stort potensial i regionen

Haugaland Vekst som prosjekteier ved Anette Sæther har jobbet langsiktig med en satsing på lokal mat gjennom blant annet etablering av nettverk. Nå begynner ting å skje og Ipark som engasjert prosjektleder har holdt tak i prosjektet siden oppstart. Det var prosjektleder Samdal som presenterte funnene fra prosjektet under kick-off arrangementet.

– Lokale matvareprodusenter har stort potensial for å bli mer synlige og lønnsomme, og vi ser derfor av regionen har stort nytte av et slikt nettverk, sier Åse Tveit Samdal i Ipark.

 

Lokale smaksopplevelser

 IMG_2361Kortreist og lokal mat sto selvsagt på menyen under arrangementet. Deltakerne ble oppfordret til å ta med smaksprøver, og flere lokalmatprodusenter hadde bragt med seg råvarer som ble presentert og tilbudt til de fremmøtte. Det ble blant annet smakt på lokal juice og fårechips.

 – Det finnes et stort potensial i at produsentene samles og er mer tilgjengelige enn i dag. Vi ønsker tilgang til råvarene, men de er vanskelige å finne, sier mat- og drikkeansvarlig i Scandic Maritim, Aslak Askeland.

 

 

 

 

 

IMG_2350