Rask og sikker vei mellom Vestlandet og Gardermoen er alfa og omega for en av Norges største eksportindustrier. Nå er alles øyne rettet mot den kommende offentliggjøringen av Nasjonal transportplan (NTP).

Oppdrettsfisk er big business i Norge, og i en tid der konkurransekraften i norsk industri virkelig settes på prøve, gjelder det å hente marginer der det er mulig.

Mange av de store oppdrettsaktørene holder til på Vestlandet, mens kundene er spredd over hele landet – og verden. Bransjen har også noen svært spesifikke logistikkbehov i og med at fisk er ferskvare. For at fisken skal være frisk som seg selv når den kommer fram, er det avgjørende at frakten er rask og effektiv. Mye av fisken som skal til utenlandskunder sendes dermed med lastefly fra Gardermoen, og der gjelder det samme prinsippet som flygninger med passasjerfly; du må rekke avgangen din, ellers venter kostbare bestillingsendringer.

Bremnes Seashore er med sine 2.200 trailere i året en betydelig aktør innen oppdrettsnæringen. Store deler av lasten går østover, mye til Gardermoen. En utbedret E134 er dermed svært viktig for oppdrettskjempen fra Hordaland, og helst så snart som mulig. Det betyr første runde av den nye NTP-en.

Einar Eide
Einar Eide, Adm.dir Bremnes Seashore

– Det er klart at vi følger nøye med på det som skjer i E134-saken. Øst-vest-forbindelsen er svært viktig for oss, og stengning og forsinkelser over Haukeli kan ha store konsekvenser for oss, sier administrerende direktør i Bremnes Seashore, Einar Eide.

Han kan fortelle at de sjelden mister en last – det finnes alltid noen som kan ta over et parti kvalitetslaks på kort varsel – men det medfører store økonomiske konsekvenser å miste et fly og dermed måtte legge en last ut på hurtigsalg.

– Vi har våre tider å forholde oss til på Gardermoen. Hvis vi ikke rekker det taper vi naturligvis penger i første omgang. I fortsettelsen kan vårt rykte som leverandør bli skadelidende. Produktene berges som regel, men driftsøkonomien og kundeforholdene tar skade av flaskehalser som oppstår langs veiene, sier Eide.

Bremnes Seashore har satt ut selve transporten til en underleverandør, men alt som medfører kostnader for underleverandørene, påvirker naturligvis sluttresultatet også hos produsenten.

– Vi er opptatt av alle aspekter av E134. Miljø i form av redusert høydeforskjell, HMS med tanke på veistandard og selvfølgelig fart og kontinuitet for å få varene fram til riktig tid hver eneste dag. Med 2.200 fullasta trailere i året, er det klart vi har interesse av å bedre veistrekningene som er viktigst for oss, og E134 er definitivt viktig for Bremnes Seashore, sier Eide.