Haugaland Vekst lanserer «Faktabank».

Det er ventet at Samferdselsdepartementet (SD) straks publiserer sin utredning og påfølgende anbefaling om fremtidens driftsmodell ved Haugesund Lufthavn, Karmøy. Dette er en komplisert sak med flere mulig utfall som alle har fordeler og ulemper. Mens SD har ventet på rapporten fra sin utreder, har Haugaland Vekst innhentet egne vurderinger fra eksterne eksperter. Disse vurderingene danner grunnlaget for faktabanken som nå presenteres.

Målet med faktabanken er å gi politikerne et beslutningsgrunnlag når rapporten fra SD foreligger og saken skal opp til politisk behandling, samt gi journalister og andre interessenter en bedre oversikt over sakens nyanser. Faktabanken skal rett og slett være en brukervennlig database for informasjon om HAU der innholdet presenteres på en strukturert og pedagogisk måte.

Faktabanken er delt opp i tre deler. Første del, som har tittelen «Bakgrunn», gir brukeren relevant bakgrunnsinformasjon om saken. Hvorfor er flyplassen viktig? Hvordan passer HAU inn i det store bildet? Hva er unikt med HAU? Dette er spørsmål som besvares i Bakgrunn-seksjonen. Her finnes også en tidslinje der saksutviklingen presenteres grafisk, samt et bibliotek bestående av relevante rapporter, artikler og korrespondanse som angår saken.

Del to tar for seg fire ulike driftsmodeller, og skisserer opp fordeler, ulemper, muligheter og potensielle fallgruver forbundet med disse. De fire modellene er:
1) Ren Avinor-modell
2) Driftsmodell innenfor Avinor-systemet
3) Tjenestekonsesjonsmodell
4) Lokal overtakelse

Del tre er en oppsummering. De ulike driftsmodellene er vurdert gjennom et poengsystem, og i oppsummeringen sammenlignes disse. Modell 4 – lokal overtakelse – er den som kommer best ut totalt sett. Om dette samsvarer med SDs anbefaling blir først klart når SD slipper sin rapport.

Det var et utvidet Flyplassutvalg som bestilte faktabanken 6. januar 2016.

Faktabanken finner du her.