Bedrifter engasjerer flere i arbeid etter kampanje

Flere bedrifter har kontaktet de lokale NAV-kontorene for å engasjere unge i arbeid etter Den rauseste sjefen-kampanjen. – Veldig, veldig kjekt og en stor bonus, sier Elisabeth Lie Nilsen, leder NAV Marked avd. Nord-Rogaland.

Over 3.000 stemte på sin favorittsjef, rundt 9.000 besøkte kampanjens Facebook-side og nå engasjerer lokale bedrifter flere unge i arbeid og forteller samtidig at grunnen for dette er kampanjen «Den rauseste sjefen».

Elisabeth Lie Nilsen

RAUS RESPONS: Leder NAV Marked avd. Nord-Rogaland, Elisabeth Lie Nilsen, forteller om god respons på kampanjen Den rauseste sjefen.

– Det har vært stort engasjement og en helt enorm respons med mange positive tilbakemeldinger. Mye mer enn vi faktisk våget å tro på på forhånd, forteller Lie Nilsen i NAV.

Kampanjen «Den rauseste sjefen» er et samarbeidsprosjekt mellom NAV i Haugesundregionen, Haugesundregionens Næringsforening, Haugaland Vekst, NAV arbeidslivssenter og NAV Marked i Nord-Rogaland. Målet med kampanjen og prisutdelingen var å fremme det å bidra til bedre integrering og inkludering av flyktninger, ungdommer og andre deler av befolkningen som av ulike grunner står utenfor arbeidslivet eller står i fare for å falle ut av det.

Oppfordringene fra Westre realiseres

– Hadde vi fått inn 15-20 nominerte kandidater, ville vi blitt veldig fornøyde. Men vi fikk inn det dobbelte, og er ganske overveldet over engasjementet til folket de ute, smiler NAV-lederen.

Rausete sjef 2016

RAUSEST: Reidar Westre fikk tildelt prisen som Haugesundregionens rauseste sjef av fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal under Haugalandskonferansen.

Blant de 38 sjefskandidatene, ble administrerende direktør for Scandic Maritim og Thon Hotel Saga, Reidar Westre utropt som vinner av jurien. I etterkant av pristildelingen under Haugalandskonferansen 4. mars, oppfordret den rauseste sjefen andre lokale arbeidsgivere til «å få med de unge» og «ta inn flere lærlinger». Oppfordringer som nå også realiseres.

– Vi har i etterkant av kampanjen blitt kontaktet av lokale bedrifter som ønsker å gjøre nettopp dette. «Vi kan også ta inn flere», sier de. Dette var noe vi bak kampanjen også så smått håpet på ville skje, og når det nå viser seg at kampanjen ser ut til å ha direkte innvirkning på NAVs rekrutteringsarbeid, er det veldig, veldig kjekt og en stor bonus, smiler Lie Nilsen.

Les også: Reidar Westre: – Få med de unge

 

 

Inspirasjon og skryt – ikke kjeft og negative bunnlinjer

Ideen til kampanjen har initiativinstansene hentet fra NAV Drammen.

– Vi i NAV hadde sammen med Haugaland Vekst og Haugesundregionens Næringsforening allerede diskutert hvordan vi kunne få større positivt fokus på regionens arbeidsgivere, som ofte får oppmerksomhet bare ved røde bunnlinjer og andre negative vinklingsmuligheter. Og på en studietur til NAV Drammen fikk vi presentert deres arbeid med kampanjen Den rauseste sjefen, som vi umiddelbart tente på, forteller Lie Nilsen.

– Vi er som sagt veldig fornøyde med både respons og ringvirkninger av kampanjen. Det har vært et hardt og krevende arbeid, men på den annen side altså veldig givende, kjekt og lærerikt. Vi vil snarlig avgjøre om dette blir en fast kampanje vi skal kjøre i fremtiden, avslutter NAV-leder, Lie Nilsen.