Sildikon Valley ga flere søkere og sterkere synlighet 

For Seam AS har deltakelsen i Sildikon Valley blitt en suksessoppskrift. Teknologiselskapet har brukt sommerprogrammet til å teste utviklingsprosjekter, vise fram hva de driver med – og samtidig øke sin attraktivitet som arbeidsgiver. 

Pål G. Eide er teknisk leder i Seam. FOTO: TORSTEIN TYSVÆR NYMOEN/HAUGALAND VEKST

– Vi har blitt mye mer synlige, og fått langt flere jobbsøkere som en direkte følge av dette, sier Pål G. Eide, leder for teknisk avdeling i Seam. 

Seam har vokst jevnt de siste årene og har nå rundt 170 ansatte, og hovedbase på Husøy på Karmøy. Selskapet er en internasjonalt ledende leverandør av energi- og kraftsystemer med tilhørende kontroll- og automasjonssystemer til skip – med både engineering, produksjon og serviceavdeling på Husøy.  

Behovet for kompetanse er stort, og da gjelder det å være synlig for kommende generasjoner ingeniører og utviklere. Det hører også med til historien at mange studenter ønsker å jobbe med teknologi i et selskap som reduserer utslipp til havs – noe Seam leverer på gjennom sine løsninger. 
 

– For oss har Sildikon Valley fungert både som en rekrutteringskanal og som en arena for innovasjon. Det gir en kombinasjon vi setter stor pris på, sier Eide. 

Krever litt – gir mye 

Når studentene møter opp første dag i sommerprogrammet hos Seam, møter de ikke tomme ark, men en ryddig prosjektbeskrivelse. Selskapet legger vekt på at oppgavene skal være godt planlagt og tydelig definert.

Tor Nedland og Anne Gaard Isaksen var Sildikon Valley-studenter hos Seam i 2025. FOTO: ALEKSANDAR ZECEVIC/HAUGALAND VEKST

 

– Vi pleier alltid å ha en hovedoppgave, men har lært at vi må ha to–tre backup-prosjekter. Noen ganger går det fortere enn vi tror, andre ganger står man fast. Da er det viktig å ha alternativer klare, forklarer Eide. 

For å sikre framdrift får studentene egne veiledere og ukentlige møter med nøkkelpersoner i selskapet. Målet er at de skal være mest mulig selvgående gjennom sommeren. 
Å delta i Sildikon Valley er ikke gratis arbeidskraft, understreker Eide. Bedriften må selv investere tid og ressurser. 

– Vi bruker gjerne 50–80 timer på oppfølging gjennom sommeren. Det krever både planlegging og dedikasjon. Men gevinsten er stor: Du får løst konkrete utviklingsoppgaver, du får vist fram hva bedriften kan tilby – og du bygger en relasjon til unge talenter, sier han. 

Positive tilbakemeldinger 

Eide peker på at Sildikon Valley gir ringvirkninger langt utover enkeltbedrifter. 

– Jeg syns dette er et utrolig tøft tiltak. Det treffer både bedrifter, studenter og regionen. Det er vinn-vinn-vinn, sier han. 
 
Han mener at programmet gir studenter verdifull erfaring, bedriftene får testet utviklingsprosjekter – og regionen blir mer synlig og attraktiv som arbeidsmarked. 
 
Responsen fra studentene er entydig positiv, både på det faglige og det sosiale. 

– Samlinger, bedriftsbesøk og sosiale aktiviteter gjør at de trives og bygger nettverk. Det er noe helt annet enn en tradisjonell sommerjobb, sier Eide. 

Sildikon Valley-studenter på bedriftsbesøk hos Seam. FOTO: ALEKSANDAR ZECEVIC/HAUGALAND VEKST


 
Han trekker også fram at Sildikon Valley gir bedriftene en arena for å komme i kontakt med de rette studentmiljøene – og at dette er en viktig del av rekrutteringsarbeidet.

– Dette er en fin mulighet til å vise fram hva du holder på med, og til å treffe mange dyktige studenter på kort tid, sier han. 

Fakta Seam: 

  • Teknologiselskap med hovedkontor på Husøy på Karmøy. 
  • Rundt 170 ansatte innen engineering, produksjon og service. 
  • Kompetanseområder: Elektro, automasjon og skipsdesign. 

Abonnér på våre nyhetsbrev