Mennesker utkledd som vikinger utendørs.

Reiseliv

Sentralt plassert på Vestlandet med en sterk vikinghistorie, vakker natur og autentiske kulturopplevelser. Haugalandet satser på reiseliv.


Bakgrunn

Reiseliv er Norges femte største eksportnæring etter olje og gass, maritim, sjømat og prosessindustri. Næringen er i sterk vekst og antall tilreisende til Norge antas å øke kraftig frem mot 2030. Veksten vil være særlig sterk innen natur- og kulturbaserte opplevelser og serveringstjenester.

Naturen og kulturen gjør Vestlandet til et av Norges desidert mest attraktive reisemål. Haugalandet ligger sentralt plasser på Vestlandet, med Stavanger i sør, Hardanger i øst og Bergen i nord. Det er store variasjoner i tilstrømmingen og segmentfordelingen innenfor landsdelen og Haugalandet har et stort potensial for å ta større markedsandeler.

Haugalandet er et eldorado for naturbasert reiseliv, som ifølge bransjeanalyser vil vokse kraftig fram mot 2030. Foto: Visit Haugesund.

En styrking av reiselivet på Haugalandet vil skape lokale arbeidsplasser, både direkte og indirekte. Summen av ansatte og virksomheter bidrar betydelig til skatteinngang til kommunene. Reiselivet er dessuten en næring som er sterkt representert i alle kommunene på Haugalandet. Lokalbefolkningen har ofte stor gled av de tilbudene som utvikles for turister, enten det er attraksjoner og aktiviteter, private tjenester eller offentlig tilrettelegging og tilgang på fasiliteter. På den måten kan en strategisk satsing også bidra til økt bostedsattraktivitet i regionen.


Regionens mål og ambisjoner

Haugalandet har en ambisjon om å øke verdiskapningen i reiselivet. Regionen tilbyr mye av det turistmarkedet både nasjonalt og internasjonalt ønsker seg mer av, som vakker natur, autentiske kulturopplevelser, trygge rammer, god plass og kjøligere klima.

Regional reiselivsstrategi for Haugalandet 2019-2025 er vedtatt av alle eierkommunene i Haugaland Vekst og er forankret i nasjonale reiselivsstrategier. Målsettingen for den regionale reiselivsstrategien er lik målsettingen i regionens overordnede veikart: bærekraftig vekst i verdiskaping og antall arbeidsplasser minst tilsvarende landsgjennomsnittet.  Målet skal nås gjennom å utvikle helårs kultur- og naturbaserte opplevelser med utgangspunkt i lokale kultur- og naturverdier.

Delmål i reiselivsstrategien

Et vikingskip seiler på havet.
Foto: Visit Haugesund.
  • «Homeland of the Viking Kings» – styrke posisjonen gjennom attraksjons- og produktutvikling
  • Styrke markedsføring og finansiering
  • Realisere «Merket for Bærekraftig reisemål»

Regionens målsetninger innebærer både å utvikle egne fortrinn og «reasons to go», og samtidig søke samarbeid med andre reisemål på områder der Haugalandet inngår i en større sammenheng.

Tre personer i en båt ser på en hummer.
Helårsturisme med utgangspunkt i lokale kultur- og naturverdier skal bildra til bærekraftig vekst i reiselivet på Haugalandet. Foto: Fjord Norway/ fjordnorway.com.

Status

Haugalandet har i løpet av de siste 10-15 årene hatt en positiv utvikling med god vekst innen hotellovernattinger og cruisegjester. I 2023 kom det hele 420.000 cruisepassasjerer til regionen via anløp til Haugesund cruise Port – Norges raskest voksende cruisehavn. At denne turismen utvikles på en hensiktsmessig og bærekraftig måte, er et viktig mål i den regionale reiselivsstrategien.

Til tross for veksten innen cruisesegmentet, har regionen en lavere markedsandel innen det landbaserte turistmarkedet enn landsgjennomsnittet (2024). Fremdeles kommer den største andelen av overnattingene i regionen fra yrkestrafikk, som er sterkt utsatt ved konjunktursvingninger.

Et stort cruiseskip legger til kai i solen i Haugesund.
Skipet Iona fra Carnival Cruises til kai i Haugesund. Foto: Karmsund Havn.

De siste årene har det vært en massiv internasjonal interesse for vikingtiden. Haugalandet blir ofte referert til som «Norges fødested» og vikinghistorien står sterkt både i kulturlivet og reiselivet i regionen den dag i dag. I flere tusen år var Haugalandet sete for noen av de mektigste vikinghøvdingene og -kongene i Norge. Herfra kontrollerte de skipsfarten som gikk inn og ut av Nordvegen. Selveste Harald Hårfagre hadde basen sin her da han samlet Norge til ett rike i 872.

Haugalandet har generelt store muligheter for å utvikle en sterkere og tydeligere posisjon som reisemål i markedene, fortrinnsvis som «Homeland of the Viking Kings». Dette vil kreve en betydelig attraksjons- og produktutvikling.

Tre av kommunene i regionen har oppnådd «Merket for bærekraftig reisemål»: Sauda, Sveio og Etne. Sertifiseringsprosesser i de resterende seks kommunene vurderes, men er foreløpig ikke igangsatt.


Dette gjør Haugaland Vekst

Haugaland Vekst har en koordinerende rolle i oppfølgingen og gjennomføringen av tiltak i reiselivsstrategien – i samarbeid med kommunene og andre relevante aktører som er sentrale i dette arbeidet.

Destinasjon Haugesund & Haugalandet (visithaugesund) leder arbeidet med å markedsføre Haugalandet, i tett samarbeid med reiselivsnæringen, VisitNorway og Fjord Norway. I tillegg fokuserer selskapet på markedstilpasset produktutvikling i samarbeid med aktører i næringen, samt på å utvikle regionens potensial innen arrangementturisme, kurs- og konferansemarkedet (MICE).


Gunn Evy Auestad
Spørsmål eller innspill?

Gunn Evy Auestad

Mulighetsutvikler
Haugalandsrådet
Kommunikasjon
Reiseliv

Aktuelt

Se mer

Aktuelt

Klar plan for vekst på Haugalandet: – Vil bli minst like gode som resten av landet

Mer næring, flere arbeidsplasser og flere innbyggere. Med «Veikart for Haugalandet» har kommunene på Haugalandet vedtatt  en plan som forteller hvordan en skal sikre vekst og utvikling på Haugalandet.  «Veikart for Haugalandet, 2021-2025» er utviklet i et samarbeid mellom kommunene og næringslivet i regionen. Planen forteller hvilke prioriteringer og tiltak som må iverksettes for å oppnå verdiskaping […]

Abonnér på våre nyhetsbrev