Det har vært knyttet stor usikkerhet til hvilken driftsmodell som skal sikre videreutvikling av flyplasstilbudet på Haugalandet. Denne måneden løsnet Samferdselsdepartementet endelig startskuddet for utredning av alternativer. 

Sluttdatoen for dagens driftsavtale nærmer seg med stormskritt, og det har vært viktig for oss å sette trykk på prosessen om å lande en ny. Vi har skissert ulike forslag til fremgangsmåte, og er glade for at det endelig begynner å skje ting, sier administrerende direktør i Haugaland Vekst, Tormod Karlsen.

Bakgrunnen for arbeidet er utfordringer knyttet til dagens driftsavtale mellom LUB og Avinor. Denne avtalen utløper i 2018. Flyselskapene planlegger sine utenlandsruter tre år fram i tid, og Haugaland Vekst er bekymret for hvorvidt uforutsigbarheten ved Haugesund Lufthavn vil få negative konsekvenser for fremtidig rutetilbud. Særlig i dagens marked har det vært viktig at dette ikke får drøye i tid.

Vår region er nå i en omstillingsfase, spesielt knyttet til den petro-maritime næringen som er internasjonalt konkurranse- og konjunkturutsatt. Her er det svært viktig at overordnet infrastruktur, som en flyplass med både innenlands og utenlandstilbud er for denne regionen, har fremtidsrettede og forutsigbare rammebetingelser for videre utvikling. Det vil derfor være av stor viktighet at modellen fortsatt sikrer en forutsigbar og god Oslo-rute, samt stimulerer til vekst i utenlandstrafikken, sier Karlsen.

Samferdselsdepartementet utreder selv
Haugaland Vekst sendte tidligere i år en henvendelse til Samferdselsdepartementet for å få laget en analyse av ulike driftsmodeller for flyplassen på Karmøy. Departementet ønsket ikke selv å utføre denne, og Haugaland Vekst ba derfor om lov til selv å bestille en tilsvarende utredning. Svaret kom seint men godt, Samferdselsdepartementet svarte 11. september at de likevel ville ta ansvaret for å få vurdert hva som er beste driftsmodell for Haugesund Lufthavn.

Haugaland Vekst ser tre alternative driftsmodeller:  

  • Videre drift i regi av Avinor
    Avinor AS drifter lufthavnen og trafikkutviklingen som andre lufthavner i selskapet.
  • Anbudsutsetting av driften på Haugesund Lufthavn
    Avinor inngår samarbeid med et foretak om drift av lufthavnen. Dette foretaket kan være privat og/eller offentlig eid. Lufthavnen drives etter denne modellen i dag.
  • Overdragelse av lufthavnen
    Avinor selger lufthavnen til et foretak.

Vi er svært opptatt av at utredningen som Samferdselsdepartementet nå bestiller tar med seg de driverne som vi har erfart at skaper grunnlag for vekst og utvikling i regionen vår, og de tydelige signalene som kom fra i vår questback til næringslivet. Vi forutsetter at utredningen blir habil og at vi får sitte tett på prosessen videre, sier Karlsen.

Som regional utviklingsaktør eid av 10 kommuner i Haugesundregionen, samt Rogaland Fylkeskommune, ønsker Haugaland Vekst å bidra med sin kunnskap om regionen til utredningsarbeidet.