Haugaland Vekst-prosjektet «Smaken av Vikingland» er klare for å fremme lokale matprodusenter. Første tiltak blir et digitalt mattorg.

Det er lenge siden det å dra på torget for å slå av en prat med grønnsaksbonden, få med seg nyplukka ramsløk og fersk ost var hverdagskost for de fleste. Likevel har trenden «farm to table» bredt seg verden over de siste årene.

– Lokalmat er i vinden som aldri før, men for mange lokale produsenter oppleves det som en krevende prosess å få gjort produktene synlige og tilgjengelige i markedet. Det ønsker vi i «Smaken av Vikingland» å gjøre noe med, sier prosjektleder Kjerstin O. Vedø.

PROSJEKTLEDER: Kjerstin O. Vedø er ansatt i 60 prosent stilling som prosjektleder for «Smaken av Vikingland».

Markedsplass for mat
Nå oppretter de en REKO-ring for Haugalandet på Facebook, som skal fungere som et digitalt mattorg. I Norge finnes det allerede over 20 aktive REKO-grupper på Facebook – med over 60.000 kunder til sammen.

– En REKO-ring er en Facebook-gruppe hvor alle kan bli medlem. Lokale matvareprodusenter legger ut innlegg med hva de tilbyr, mens de som ønsker å kjøpe kan gjøre dette ved å kommentere under. Det er en direkte varehandel mellom selger og kjøper uten noe mellomledd. Varen overleveres til avtalt tid og sted, forklarer Vedø.

Stort potensiale
Facebook-gruppen er bare ett av flere tiltak på agendaen. For å unngå at matvareprodusenter skulle sitte på hver sin kant med de samme utfordringene og frustrasjonene, ønsket Haugaland Vekst å samle produsenter for å dele erfaringer. Resultatet ble «Smaken av Vikingland» – et samvirke for lokalmatprodusenter. Målet er å øke synligheten til produkter som finnes i distriktet, og få opp salg og lønnsomhet.

– NYTTIG NETTVERK: Som nyetablert matprodusent er Rudi Gjerde opptatt av å få kontakt med både andre aktører og potensielle kunder.

– Dette er helt kanon for oss. Vi er helt i oppstartsfasen, så et slikt nettverk blir nok veldig nyttig, sier Rudi Gjerde.

Han er en av nærmere 30 matvareprodusenter som tok turen til Scandic Maritim tirsdag ettermiddag, da oppstartsmøtet for Facebook-grupppen ble holdt.

Gjerde er helt i startfasen av et samarbeid mellom to gårder, som skal selge frukt og grønt samt foredle råvarene til saft og syltetøy.

– Vi er jo helt ferske og har foreløpig ingen kundegruppe. Men vi har stor tro på at en lokal REKO-gruppe på Facebook kan bidra til omsetningsrekorder for mindre aktører.

Tilstede på oppstartsmøtet var også Rebekka Bond fra Norsk Bonde- og Småbrukarlag. Hun leder prosjektet Matnyttig, som har vært med på etableringer av flere REKO-ringer i Norge.

– Responsen har vært helt enorm. Konseptet treffer virkelig – det gir både kunder og produsenter noe begge ønsker seg. Det virker som folk ikke kan få nok av lokalmat.

STORT OPPMØTE: Det var lange køer hos leverandørene da første REKO-handel ble utført i Førde. Nå står Haugalandet for tur. Foto: Ulf Rugumayo Amundsen / Norsk Bonde- og Småbrukarlag

Fra traust til trendy
De siste årene har skandinaviske gourmetkokker satt nordiske råvarer på det internasjonale matkartet. I kombinasjon med økt matkunnskap og -interesse hos norske forbrukere, har det resultert i økt etterspørselen av kortreist mat.

INITIATIVTAKERE: Styreleder i «Smaken av Vikingland», Roy Martin Øyjord, er selv lokal matprodusent. Han står bak Skakkelaks fra Etne. Sammen med Rebekka Bond fra Norsk Bonde- og Småbrukarlag, holdt han oppstartmøtet på tirsdag.

– Over tid har det skjedd en modning i kundens bevissthet. Stadig flere får øynene opp for de gode smaksopplevelsene vi har her hjemme, man trenger ikke nødvendigvis reise langt. Det handler også om identitet. Hvem er vi? Hvilken kontekst er vår lokalmat en del av? sier prosjektlederen for «Smaken av Vikingland».

I et intervju med Nationen, forteller forsker Annechen Bugge i Statens institutt for forbruksforskning at det nå oppleves som mer moralsk og bærekraftig å spise og servere lokalmat – noe som igjen utstråler status.

Denne endringen merker også «Smaken av Vikingland».

– Det finnes flere aktører i distriktet som allerede er flinke til å løfte opp og være ambassadør for lokale matvarer. Vi ønsker å få med enda flere. Det er klart det har en effekt at produktene blir servert på de fine restaurantbordene, sier Vedø.

På menyen fremover
På Hotel Scandic Maritims berømte frokostbuffet finner man blant annet Skakkelaks fra Etne og honningbrett fra Bømlo-baserte Snill Bie. Hos den nyåpnede restauranten Dattera til Lothe er både burger og brød fra lokale aktører – henholdsvis Brødrene Lundal og Naturbakst. Delikatessekjeden Amundsen Spesial har også flere lokale matprodukter i sitt sortiment.

– Vi ønsker å finne flere utsalgssteder og nye måter å få promotert produktene på.

STOR INTERESSE: Lokale matprodusenter møtte opp på Scandic Maritim for å høre mer om REKO-ringen.

Hvordan har responsen vært hittil?

– Vår region har mattradisjoner som stammer helt fra vikingtiden, og et bredt spekter av kvalitetsprodukter lages fortsatt i distriktet. Vi ønsker jo at folk flest skal kjenne til dette, og heldigvis virker folk genuint interesserte. Konseptet lokalmat er noe mange etterhvert har et personlig forhold til og snakker veldig varmt om. Det er også noe av bakgrunnen for at vi håper og tror at en REKO-ring vil slå an på Haugalandet.

Facebook-gruppen «REKO-ringen Haugalandet» er allerede opprettet, og skal etter planen bli aktiv i løpet av september. 

LITT AV HVERT: Frukt og grønt, kjøtt og fisk, lefser og brød, syltetøy og ost… I REKO-gruppene selges alle former for lokalprodusert mat. Foto: Ulf Rugumayo Amundsen / Norsk Bonde- og Småbrukarlag