Egil Severeide, administrerende direktør Haugesundregionen Næringsforening

Egil Severeide
Egil Severeide, administrerende direktør i Haugesundregionens Næringsforening.

Administrerende direktør i Haugesundregionens Næringsforening, Egil Severeide, representerer rundt 1500 bedrifter fra regionen når han forhandler regionalpolitikk. Det kommende året vil det fattes en rekke beslutninger som vil ha direkte innvirkning for deres framtid.


Hva er de viktigste regionale prosessene som pågår akkurat nå, sett fra ditt ståsted?
Her vil jeg trekke fram E134, RogFast/HordFast, framtiden til Haugesund Lufthavn Karmøy og hvordan vi jobber med regional næringsutvikling.

Haugesundregionen vil profittere på å bygge Stavanger og Bergen nærmere hverandre, både hva gjelder attraktivitet og industri. Både E134 og Rogfast/Hordfast er svært viktige stikkord i realiseringen av dette bildet. Her er det ikke snakk om å bygge veier og tuneller, men snarere en bo- og arbeidsregion bestående av nesten én million mennesker. Får vi realisert dette etablerer vi et kjempetyngdepunkt på Vestlandet.

Når det gjelder flyplass er det viktigste å sikre god frekvens til og fra Oslo. Vi er helt avhengige av flyplassen i vår region. Vi trenger den som attraktivitetstilbud, men aller mest som adkomst for næringslivet til Østlandet og til Europa, via ruten til København. Det handler om hvordan vi ser for oss flyplassen i det vestlandske bildet. Vi skal ikke konkurrere med flyplassene i Bergen og Stavanger, men vi skal bygge opp en alternativ flyplass, gjerne en lavprisflyplass.

Sist ønsker jeg også å trekke fram prosesser for regional utvikling, noe Haugaland Næringspark på Gismarvik er et godt eksempel på. Næringsparken er et interkommunalt prosjekt hvor kommunene har gått samen om å etablere ett av Vestlandets aller største næringsområder. Dette er vi sikre på at vil bære frukter på sikt.

Hvilke muligheter og utfordringene ser du for 2016?
Det bugner av muligheter for regionen vår og det arbeidet som legges ned nå vil utgjøre fundamentet for hvordan Haugesundregionen vår ser ut i framtiden. Prosessene vi allerede har nevnt er eksempler på det. Vår visjon er å etablere oss som en felles bo- og arbeidsregion med Bergen og Stavanger. Det vil gjøre oss til den nest største i landet og gi oss en enorm slagkraft inn mot sentrale beslutningstakere. I dette bildet vil vår region ha en nøkkelplassering. Men, for å realisere dette må evne å tenke utenfor vår egen andedam, og vi må se hver enkelt sak i et større perspektiv.

En konkret utfordring er E134. Her skjer en utvikling i fra dag til dag, og akkurat nå er jeg bekymret. Det har gått full politikk i vurderingen fra Statens veivesen, hvilket betyr at faglige vurderinger må vike for lokalpatriotiske hensyn. Utfallet kan fort bli tre kjerreveier i stedet for én fullt utbygget hovedvei, altså mer av det vi har i dag. Vi må få med oss alle alliansepartnerne for utbygging av E134-alternativet og sette i gang tiltak om vi ser at dette ikke går vår vei.

En annen utfordring er arbeidsledigheten, og da særlig i regionens nest største kommune, Haugesund. År etter år topper Haugesund landsoversikten av kommuner med høyest arbeidsledighet. Jeg har initiert en gjennomgang av tallene med NAV-sjefen, slik at vi kan finne ut hvorfor det er slik og dernest sette inn tiltak.  Det er et paradoks at i regionen vår har vi kommuner som ligger i begge endene av skalaen, ved eksempelvis Suldal som troner i toppen med lav arbeidsledighet. Dette er en viktig sak for regionalutvikling og jeg forventer at vi har noe mer konkret å jobbe ut ifra i løpet av kort tid, sier Severeide.

Hvor viktig er saker som flyplassen, E134, Rogfast/Hordfast for Haugesundregionen?
Disse sakene er helt elementære for å kunne ta ut potensialet som ligger i regionen vår. Som sagt handler ikke dette om bygging av veier og tuneller, men om infrastruktur som kan tilrettelegge for Haugesundregionen som Sør-Vestlandets knutepunkt. Vi må holde trykket oppe i alle disse sakene og vi må evne å mobilisere raskt når det trengs.