– Uakseptabelt å utsette Røldalstunnelen!

Samferdselsministeren varslet i dag at den nye tunnelen mellom Seljestad og Røldal kan bli utsatt. Det får sjefen for Haukelivegen AS til å se rødt. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) varslet i dag at krigen i Ukraina gjør det nødvendig for regjeringen å omprioritere, og at det kan medføre utsettelse av viktige veiprosjekter, som ny tunnel mellom […]

Pål Kårbø, daglig leder i Haukelivegen AS

Samferdselsministeren varslet i dag at den nye tunnelen mellom Seljestad og Røldal kan bli utsatt. Det får sjefen for Haukelivegen AS til å se rødt.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) varslet i dag at krigen i Ukraina gjør det nødvendig for regjeringen å omprioritere, og at det kan medføre utsettelse av viktige veiprosjekter, som ny tunnel mellom Seljestad og Røldal på E134.

E-134 er vedtatt som nasjonal transportkorridor mellom øst og vest, og strekningen Røldal-Seljestad ligger inne i første periode i NTP, Statens Vegvesen har dedikert 12 ansatte til prosjektet, og det var ventet at utearbeidene skulle starte allerede til høsten. Pål Kårbø, daglig leder i Haukelivegen AS, er ikke nådig.

– Dette er helt uakseptabelt! Statens vegvesen har rigget organisasjonen, og ansatt folk. Vi har i hele vår ventet på Stortingsproposisjonene, og at dette skulle behandles hos de folkevalgte før sommeren. At Norge må spare penger pga krigen får jeg ikke helt til å stemme. Vi er på ingen måte et fattig land, og krigen også gitt ekstra-inntekter på olje og gass som gjør dette fullt mulig å bære, sier Kårbø.

Dårlig for klima, næringsliv og samfunnsøkonomi

Han mener det er mange grunner til at en utsettelse er en svært dårlig idé.

– Det vil være en svært dårlig løsning både for klimaet og for næringslivet. Samferdselsprosjekter pleier heller ikke å bli billigere med årene, så samfunnsøkonomisk er det en veldig dårlig idé å utsette et så viktig prosjekt som også har et så bredt flertall i Stortinget. Utfordringen for regjeringen er åpenbart å levere hverdagspolitikk som faktisk virker der ute. Nå må ansvaret for dette prosjektet overlates til Stortinget, sier han.

Haugaland Vekst har samarbeidet med Haukelivegen AS og andre aktører i regionen i mange år for å få rustet opp fjellovergangen på E-134.

– Med prosjektet inne i første NTP-periode, og et flertall i Stortinget klare for behandling, vil det være utrolig synd om dette viktige regions-prosjektet blir forskjøvet. Nå er det viktig at vi står sammen, og kjemper for at planene består, sier Tormod Karlsen i Haugaland Vekst.

Veikonferansen

Tirsdag 31. mai arrangeres den årlige Veikonferansen for E-39 og E-134 i Tyrværtunet i Aksdal. Her vil vegdirektør Ingrid Dahl Hovland orientere om fremdriften i de viktige veiprosjektene, sammen med politikere og næringsliv. Les mer og meld deg på konferansen her.

Abonnér på våre nyhetsbrev