AutoStore: – Sildikon Valley gir en ekstra dimensjon til sommerjobben 

– Sildikon Valley kombinerer faglige prosjekter, sosiale arenaer og nettverk på tvers av bedrifter. For oss betyr det engasjerte studenter som ofte blir viktige bidragsytere – og senere potensielt faste ansatte, sier HR-direktør Tuva Kvalevaag Simensen i AutoStore. 

Tuva Kvalevaag Simensen er HR-direktør i AutoStore. FOTO: TORSTEIN TYSVÆR NYMOEN/HAUGALAND VEKST

AutoStore har lang tradisjon for å hente inn studenter til sommerjobber og trainee-stillinger. Gjennom Sildikon Valley opplever selskapet at flere kommer tilbake år etter år – og mange ender i faste roller. 

Selskapet ser programmet som et sentralt virkemiddel for å trekke unge ingeniører til Vats, der selskapet har sitt hovedmiljø for produktutvikling. 

— Det å få folk til Vats gjennom slike programmer er en del av vår rekrutteringsstrategi. For en nyutdannet ingeniør er det en utrolig spennende førstejobb. Du får jobbe hands-on med et produkt, i en lab som ofte blir beskrevet som en lekeplass for ingeniører, sier Simensen. 

Hun peker på at selskapet har hatt gode søkertall hvert år, og at mange tidligere såkalte internships nå jobber i faste roller innen utvikling.  

Reelle prosjekter – ekte verdi 

I årets Sildikon Valley-prosjekt i AutoStore bygget studentene en testrigg til bruk i produktutvikling, nærmere bestemt for å teste levetiden til belter som brukes AutoStore sine produkter. Prosjektet gikk fra idé og tegning til bestilling av deler, montering og ferdig prototype. 

Timo Brun, Helene Helgeland, Hanna Marvik Johansen, Elias Alsos, Vegard Utbjo Strand og Kristian Håland hadde sommerjobb hos AutoStore sist sommer. FOTO: ALEKSANDAR ZECEVIC/HAUGALAND VEKST

— Det har vært en rød tråd hos oss at studentene får reelle oppgaver og blir veiledet av en erfaren produktingeniør. Da opplever de å bidra, og vi får verdifull hjelp på prosjekter vi ellers kanskje ikke hadde fått gjort, sier Simensen. 

Hun forteller at flere av studentprosjektene har ført til videre produktutvikling i AutoStore, mens andre har bidratt til å avklare hypoteser eller gi nye idéer. 

AutoStore tok imot 12 deltakere til sitt internship i år – seks i Vats, resten fordelt på Oslo og internasjonale lokasjoner. Studentene i Vats er en del av Sildikon Valley-programmet. 

God planlegging er avgjørende for å lykkes, understreker Simensen. 

— Vi starter rekrutteringen om høsten, og sørger for at oppgavene er klare før studentene kommer. Da kan de settes raskt i gang. I tillegg har vi hatt egne HR-interns som koordinerer oppfølging, kommunikasjon og det sosiale. Det har vi fått veldig gode tilbakemeldinger på. 

Viktig for regionen 

For AutoStore handler Sildikon Valley også om å gjøre regionen mer attraktiv: 

— Som student har du ikke alltid oversikt over alt som skjer på Haugalandet. Sildikon Valley åpner mulighetsrommet og viser hvor mye spennende industri og innovasjon vi har her – langt utover olje og shipping. 

Simensens anbefaling til andre selskaper er klar: 

— Ha reelle oppgaver. Studentene må få brukt kompetansen sin og kjenne at de bidrar. Da kommer de tilbake – og ofte blir de værende. 

Fakta: AutoStore 

• AutoStore er et verdensledende robotselskap som utvikler og leverer automatiserte lager- og logistikkløsninger. 

• Hovedkontor i Nedre Vats i Vindafjord.

• Over 1.000 ansatte globalt, med kontorer i bl.a. Norge, USA, Thailand, Polen og Tyskland. 

• Selskapets produkter har revolusjonert netthandel og lagerdrift med sitt unike kube- og robotsystem, som brukes av selskaper over hele verden. 

• AutoStore har en lang tradisjon for å hente inn sommerstudenter, masterstudenter og traineer. Har hvert år rekruttert kandidater videre til faste stillinger. 

• I Sildikon Valley har de deltatt de siste årene med prosjekter som gir studentene praktisk erfaring – ofte fra tegnebrett til ferdig prototype. 

Abonnér på våre nyhetsbrev