HV regionalutviklingsfond besluttet under regionrådet 3. september å bevilge ytterligere 200.000 kroner til Haugaland Vekst og arbeidet om flyplassutvikling. Pengene skal bidra til intensivere arbeidet om å få på plass en utredning av driftsmodell etter 2018. 

Vi trenger å skape oppmerksomhet for å få noe til å skje i denne saken, sier Caroline Stensland i Haugaland Vekst.

Bakgrunnen for arbeidet er utfordringene knyttet til flyplassens nåværende driftsavtale mellom Avinor og Lufthavnutbygging AS (LUB). Denne avtalen utløper i mars 2018. Flyselskapene planlegger sine utenlandsruter tre år fram i tid, noe som betyr at tilbudet ved Haugesund Lufthavn er stillestående så lenge en ny avtale ikke kommer på plass. I beste fall.

Faren er at mulighetene renner mellom fingrene våre, fordi alt trekker ut i tid. Vi har tidligere henvendt oss til Samferdselsdepartementet for å få laget en analyse av ulike driftsmodeller for flyplassen på Karmøy. Svar på henvendelsen ble lovet 20. juli, og vi har fortsatt ikke hørt noe, sier Stensland.

Bevilget ytterligere 200.000 kroner

Flyplassaken ble tatt opp på regionråd 3. september, og det ble bevilget ytterligere 200.000 kroner fra regionrådets utviklingsfond til videre arbeid med flyplassaken. Pengene kommer i tillegg til 300.000 som er bevilget fra samme fond tidligere i år.

Haugaland Vekst har også sendt ut en lokal spørreundersøkelse vedrørende flyplasstilbudet på Karmøy.

Svarene er entydige, alle stiller seg bak et fortsatt godt og internasjonalt flyplasstilbud i regionen. Det er nå skjebnen for flyplassen vår avgjøres, og ved å samle regionen rundt denne problemstillingen nå håper vi at ting begynner å skje, forteller Stensland.

Nesten samtlige spurte sier ”ja”

Undersøkelsen tar for seg hvorvidt flyplasstilbudet vil være viktig for regionen, også etter Rogfast. Undersøkelsen ble i utgangspunktet distribuert til næringslivet i regionen, og svarene er tydelige.

Noen av funnene:

  • 97 prosent av næringslivet oppgir at de har behov eller meget sterkt behov for flyplassen.
  • 7 av ti oppgir at behovet for flyplass i deres virksomhet vil øke i løpet av de neste fem årene.
  • 96 prosent mener flyplasstilbudet er avgjørende for attraktiviteten av regionen.

 Se undersøkelsen oppsummert her: Questback resultater

Haugaland Vekst arbeider for fortsatt videreutvikling av flyplasstilbudet i Haugesundregionen. Dersom endelig svar fra departementet heller ikke foreligger i løpet av første del av september, eller er negativt, vil vi be om å få starte arbeidet med å identifisere den optimale driftsmodellen på eget regionalt initiativ, sier Stensland.