Mandag kveld hadde Vegvesenet, Vegdirektoratet, samferdselsminister Ketil Solvik Olsen og et samlet Storting møte om hovedforbindelse mellom øst og vest.

Det er ventet en endelig konklusjon fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen før jul, og kanskje allerede neste uke.

Anbefaler E134
Statens vegvesen har gjennomført en utredning av de ulike alternativene, og la i januar 2015 fram en rapport som konkluderte med at E134 var det foretrukne alternativet, og at denne utbyggingen som følge av høy samfunnsøkonomisk lønnsomhet bør gis høyest prioritet. Både utbygging til Bergen og til Haugesund gir god nettonytte, slo Statens vegvesen i utredningen.

Høy prioritet i næringsregionene
Haugaland Vekst, Greater Stavanger, Vekst i Grenland og Kongsberg næringsforum sendte forrige uke brev til næringsminister Monica Mæland og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, hvor temaet var nettopp E134. Det er arbeidet systematisk over lengre tid for å holde problemstillingen varm i regjeringslokalene.

Sammen med de andre næringsregionene , skriver vi blant annet i brevet:

En fullt utbygd E134 har en beregnet netto samfunnsnytte på 26 mrd kr i Vegvesenet sine beregninger, noe som er svært høyt. Denne nytteverdien er summen av innsparinger for næringsliv og andre trafikanter i form av redusert kjøretid, mindre drivstofforbruk og mindre slitasje. Vegvesenet anbefaler derfor at utbygging av E134 gis høyeste prioritet, skriver vi i brevet.

Norsk næringsliv trenger positive vekstimpulser for å skape arbeidsplasser og inntekter til fellesskapet. NHO og LO støtter Vegvesenet sine konklusjoner og anbefalinger.

Vi venter nå på regjeringen sin endelige beslutning i saken om øst-vestforbindelsene. Det er varslet i løpet av 2015 og burde ikke være langt unna. Vi håper regjeringen vil holde fast ved sine visjoner for bedre infrastruktur og satse på tiltak som gir bred effekt, for landet og for regionene.

Les brevet i sin helhet her:

Brev til næringsminister Monica Mæland 271115