Infrastruktur
På Haugalandet samarbeides det om å ivareta og videreutvikle en solid, effektiv og fremtidsrettet infrastruktur.
Haugalandet er et ledende logistikk-knutepunkt på Vestlandet med viktige transportforbindelser som E39, E134, flyplass og havner som er blant Norges største. Her ligger også landets største ferdigregulerte næringsområde og regionen har en unik tilgang på fornybar kraft.
God infrastruktur er positivt både for nærings- og bostedsattraktivitet og for næringslivets konkurransekraft. Veinett, flyplass, havne- og baseområder, næringsarealer på land og til sjøs, elektrisk kraft, gass og fiber, er svært viktig for næringsutviklingen på Haugalandet. Kommunene i regionen står derfor sammen om å ivareta og videreutvikle en solid, effektiv og fremtidsrettet infrastruktur.
En næringsaktiv offentlig sektor skal legge til rette for at de offentlige tjenestene, virkemidlene og ressursene innen næringsutvikling bidrar til å skape vekst, lønnsomhet og flere arbeidsplasser i næringslivet. Dette har gitt grobunn for et godt samarbeid mellom privat og offentlig sektor i regionen.
Samferdsel
E134 Haukelivegen
E134 er det mest foretrukne og samfunnsøkonomisk lønnsomme veisambandet mellom øst og vest. Veien når ca tre millioner nordmenn og er en viktig ferdselsåre for både store og små trafikanter. Årlig fraktes det varer for 135 millarder kroner over Haukeli og årsdøgntrafikken er om lag 2200 kjøretøy. Hele traseen er drøyt 450 kilometer lang og går fra Haugesund lufthavn på Karmøy til Frogn kommune i Akershus. I vår region strekker E134 seg gjennom fem kommuner: Karmøy, Haugesund, Tysvær, Vindafjord og Etne.
E39 Kyststamveien
Europavei 39 er en norsk riksvei som går mellom Trondheim og Kristiansand og som inngår i det overordnede transportnettet i Norge. Veistrekningen er et sentralt ledd i myndighetenes strategi for å utvikle en effektiv nord-sør-trafikk og utvikle landsdelen sin kontakt med kontinentet. Veien blir ofte kalt Kyststamveien og strekker seg i vår region fra Bokn i sør til Bømlafjorden i Sveio i nord. En videre utvikling av E39 er viktig for å skape en sterk region på Vestlandet, for å øke trafikksikkerheten og for å gjøre landsdelen mindre transportavhengig av østlandsområdet. Haugalandet jobber for ferjefri og firefelts E39 mellom Bergen og Stavanger.
Rogfast og Hordfast
En viktig milepæl i denne sammenheng er Rogfast-tunnelen, som nå er under utbygging. Når verdens lengste (26,7 km) og dypeste undersjøiske tunnel står ferdig i 2033, vil reisetiden mellom Stavanger og Haugesund reduseres med 40 minutt. Total kjøretid blir på under én time.
Rogfast styrker Haugalandet
Flere arbeidsplasser, flere arbeidstakere og flere fastboende. Rogfast vil styrke næringsstrukturen i regionen og bidra til et mer dynamisk bo- og arbeidsmarked, viser rapport.
Hordfast er et annet viktig ferjeavløsningsprosjektet for regionen og landsdelen. Hordfast vil erstatte fem ferjesamband på E39 mellom Stord og Os i Vestland fylke. Prosjektet ligger inne som et utviklingsprosjekt i NTP 2025-2036. Ved realisering vil Hordfast halvere reisetiden mellom regionsenteret Haugesund og Bergen fra 3 timer til 1,5timer.
Samlet sett vil Rogfast og Hordfast knytte Stavanger, Haugesund, Stord og Bergen tettere sammen, og vi får et sammenhengende arbeidsmarked fra Jæren i sør til Nordhordland i nord – et område med over én million innbyggere. Dette vil gi næringslivet i landsdelen kortere transportlinjer, større tilgang på arbeidskraft og kompetanse og generelt en positiv utvikling som kommer hele landet til gode.
Veikonferansen
Realiseringen og moderniseringen av de viktige hovedfartsårene E134 og E39 er avgjørende for næringsutviklingen for hele vestlandsregionen. Veikonferansen, som Haugaland Vekst og flere samarbeidspartnere står bak, arrangeres årlig. Formålet med Veikonferansen er å løfte frem viktigheten av en ny og vintersikker fjellovergang mellom vest og øst på E134 og oppgraderinger på E39 mellom Bergen og Stavanger.
Haugesund lufthavn
Haugesund Lufthavn (HAU) er regionens internasjonal lufthavn, lokalisert på Karmøy. Herfra går både nasjonale og internasjonale ruter som opereres av SAS, Norwegian, Ryanair, Wizzair og en rekke charterselskap. Med 620.000 passasjerer årlig, er flyplassen avgjørende for regionens konkurransekraft og attraktivitet som arbeidssted, bosted og besøksdestinasjon. Den er en bærebjelke for næringslivet på Haugalandet, som har en sterk internasjonal profil med tette forbindelser til utlandet.
Sjøtransport og havner
Karmsundet mellom Karmøy og Haugesund har helt siden vikingtiden vært Norges mest trafikkerte skipsled. Statusen kan forklares av regionens naturressurser og ideelle plassering for kontakt med kontinentet. Den rike tradisjonen for maritim aktivitet er fortsatt en drivkraft for utvikling i området.
Karmsund Havn er en av Norges største havner og Vestlandets største havn målt i godsomslag. Selskapet er i solid vekst og har som mål å bli den største og mest miljøvennlige godshavnen i landet. Kjerneområdene er nasjonal og internasjonal godstrafikk, fiskeri, offshore, eiendomsutvikling og cruise. Cruisehavnen i Haugesund var en av de første i Norge til å få landstrømsanlegg, noe som bidrar til å redusere miljøpåvirkningen fra cruisetrafikken.
På Husøy på Karmøy ligger landets eneste fullskala grensekontrollen utenfor Oslofjorden. Grensekontrollstasjonen bidrar til å opprettholde høy standard for mattrygghet og dyrehelse i EØS-området, og styrker sjøtransporten til Vestlandet. Aktiviteten som genereres er med på å skape vekst og verdier både lokalt, regionalt og nasjonalt.
Flere store havvindhavner er under planlegging på Haugalandet. Disse har en forutsetning for å ta en solid posisjon både i Norge og i Europa. Med nærhet til Nordsjø-bassenget, skjermede fjorder med god dybde og kort avstand til leverandørindustrien og Norges første flytende havvindområde, er Haugalandet som skapt for sammenstilling av havvindturbiner.
Havvind
Haugalandet jobber målrettet med havvind og utvikler seg raskt som landets senter for et nytt, internasjonalt havvindeventyr.
Næringsareal
Haugalandet har mye tilgjengelig næringsareal for virksomheter som ønsker å etablere seg i regionen. Regionen har som mål å øke næringsattraktiviteten ytterligere, med særlig fokus på morgendagens vekstnæringer med grønn profil.
Haugaland Næringspark er med sine 5000 dekar Norges største ferdigregulerte næringsområde. Parken har store tomtearealer, godt utbygd infrastruktur og tilhørende havneanlegg med dypvannskai. Området er helt sentral i den grønne industriutviklingen på Haugalandet og byr på store muligheter for både nasjonal og internasjonal industri.
Parken er særlig tilrettelagt for ny, grønn og kraftkrevende virksomhet. Samtidig jobbes det tett med eksisterende industri for å finne løsninger som kan bidra til å redusere karbonavtrykket, eksempelvis gjennom industriell symbiose og karbonfangst og lagring (CCS). Haugaland Næringspark er et samarbeidsprosjekt mellom fem kommuner og ligger sentralt plassert i Tysvær kommune med enkel tilkomst fra både vei, sjø og luft.
Husøy på Karmøy er regnet som et av de viktigste næringsområdene i Rogaland og på Vestlandet. Hele tomteområdet på vel 150 dekar er direkte tilknyttet havnen og ligger i umiddelbar nærhet til Haugesund Lufthavn, Karmøy. Næringsområdet er primært utviklet for aktører som genererer gods over havneområdet og dermed vil ha merverdi av å etablere seg i umiddelbar nærhet til terminalområdet. Blant virksomhetene som holder til på Husøy, er hovedvekten innen maritim og marin industri. Som et relativt kompakt område med korte avstander mellom aktørene, ligger forholdene godt til rette for å utvikle en industriell symbiose. Et bedriftsnettverk jobber aktivt med å redusere utslippene, øke energieffektiviteten og sirkulariteten på Husøy.
Fornybar kraft
Haugalandets tilgang til på fornybar energi, sammen med tilgang til store og ferdigregulerte næringsarealer og industrikompetanse, gir regionen et stort konkurransefortrinn med tanke på etablering av nye grønne næringer og avkarbonisering av etablert industri.
Haugalandet er en region med høyt forbruk og sterk forbruksvekst. Det er stor etterspørsel etter nettkapasitet fra eksisterende industri som planlegger utvidelser eller utslippsreduserende tiltak, samt fra norske og utenlandske bedrifter som ønsker å etablere seg i regionen. Som følge av et intensivt og godt samarbeid på tvers av kommuner og sektorer, er dette en av regionene i landet med aller høyest prioritet når det gjelder kapasitetsutvidelser i sentralnettet.
Statnetts bygging av en ny 420 kV kraftledning fra Blåfalli i Kvinnherad kommune til Gismarvik i Tysvær kommune skal stå ferdig i 2027. Den nye linja vil gi 500 MW økt nettkapasitet på Haugalandet – en region som er blant de fremste lokasjonene i landet for realisering av ny grønn industri. Utbyggingen legger også til rette for innmating av betydelige mengder havvind fra Utsira Nord – verdens største flytende havvindfelt.
Det investeres også rekordstore summer i utbygging og oppgradering av regionalnettet i regionen. Investeringene skal sikre forsyningssikkerheten på Haugalandet og ivareta det økende behovet til større forbrukskunder og produksjonskunder. Det største nettselskapet er Fagne, som har ansvaret for å koordinere planleggingen av regionalnettet i området.
Mesteparten av dagens kraftproduksjonen på Haugalandet kommer fra vannkraftverk plassert mot fjellene i øst, mens forbruket ligger mot kysten i vest. Sunnhordland Kraftlag (SKL) er blant de ti største vannkraftprodusentene i landet. Regionen har et stort potensial for småkraftutbygging og en rekke småkraftverk og vindkraftverk har blitt tilknyttet nettet i løpet av de siste årene.
Du kan lese mer om den planlagte utvikling av nettkapasiteten på Haugalandet i Statnetts områdeplan og i rapporten «Regional Kraftsystemutgreiing for Sunnhordland og Nord-Rogaland 2022-2042».
Ubegrensede muligheter
På Haugalandet bygger vi framtidssamfunnet og lykkes med grønn omstilling. Vi er stolte av vårt vitale næringsliv, solide infrastruktur og kompetanse i verdensklasse.
Aktuelt
Arendalsuka 2024: oversikt over regionale arrangement
Aktørar frå Haugalandet og Sunnhordland er sterkt til stades under Arendalsuka 2024. Her finn du ei liste over arrangement med lokalt vertskap.
Regjeringa: Bakka-Solheim delvis inne i NTP
Den ulukkesutsette strekninga Bakka-Mo på E134 i Etne kommune er inne i ny Nasjonal Transportplan: – Ei svært gledeleg nyheit for Haugalandet Samferdselsdepartementet presenterte lekasjen på ein pressekonferanse i Haugesund fredag føremiddag. Regjeringa bevilgar 2,4 milliardar til ny europaveg frå Bakka i Stordalen til Mo (bru) like ved Etne sentrum i løpet av komande vegplanperiode […]
– Bakka-Solheim inn i NTP
Ei rekkje lokale lastebilar og ordførarar var nyleg samla for å markera behovet for å få med Bakka- Solheim i Nasjonal transportplan (NTP) for 2025–2036.
Rogaland slår ring om Kårstø: Det beste valget for Equinors hydrogensatsing
Haugalandet, med Kårstø og Haugaland Næringspark i spissen, bør bli et nasjonalt satsingsområde for storskala lavkarbon hydrogenproduksjon. Dette er det felles enighet om blant ti kommuner på Haugalandet og Rogaland fylkeskommune.