Fredag 11. september kom endelig svaret fra Samferdselsdepartementet. Utredning for hvordan flyplassen skal drives etter 2018 starter nå, og skal være ferdig i januar 2016.   

Haugaland Vekst har tidligere bedt Samferdselsdepartementet om å gjennomføre denne oppgaven, men fikk nei. I juni spurte vi om å selv få lov til å bestille utredningen, og svaret har latt vente på seg.

Haugaland Vekst arbeider langsiktig og tverrpolitisk med en rekke samarbeidspartnere i denne saken, og vi er i dag svært glade for å ha fått svar at her skjer det noe. Nå må vi ha på plass en habil utredning som ser på hvilke rammebetingelser flyplassen må ha for å sikre videreutvikling, særlig i henhold til utenlandstrafikken, sier administrerende direktør i Haugaland Vekst, Tormod Karlsen.

Trenger Haugesundregionen egen flyplass? Se film her 

Bakgrunnen for arbeidet er utfordringene knyttet til flyplassens nåværende driftsavtale mellom Avinor og Lufthavnutbygging AS (LUB). Denne avtalen utløper i mars 2018. Flyselskapene planlegger sine utenlandsruter tre år fram i tid, noe som betyr at tilbudet ved Haugesund Lufthavn er stillestående så lenge en ny avtale ikke kommer på plass. I beste fall.

Trykk fra regionen

I arbeidet med å få dette arbeidet i gang, sendte Haugaland Vekst i august ut en spørreundersøkelse til næringslivet i regionen, om flyplassens status på Haugalandet. Svarene var entydige, flyplassen er ekstremt viktig for både lønnsomhet og attraktivitet for både bedrifter, offentlige virksomheter og regionen som reisemål.

Vi er svært opptatt av at utredningen som Samferdselsdepartementet nå bestiller tar med seg de driverne som vi har erfart at skaper grunnlag for vekst og utvikling i regionen vår, og de tydelige signalene som kom fra i vår questback til næringslivet. Vi forutsetter at utredningen blir habil og at vi får sitte tett på prosessen videre.

Se undersøkelsen oppsummert her: Questback resultater