Jobber videre for Seljestad-Røldal
Det var en hel regionen som ble skuffet da tunnelen mellom Seljestad og Røldal ble skjøvet på i forslaget til statsbudsjett, men kampen er ikke over. Da regjeringen la frem sitt forslag til statsbudsjett, var den etterlengtede tunnel mellom Seljestad og Røldal på E134 utsatt, til tross for mangeårig press fra en samlet region og […]
Det var en hel regionen som ble skuffet da tunnelen mellom Seljestad og Røldal ble skjøvet på i forslaget til statsbudsjett, men kampen er ikke over.
Da regjeringen la frem sitt forslag til statsbudsjett, var den etterlengtede tunnel mellom Seljestad og Røldal på E134 utsatt, til tross for mangeårig press fra en samlet region og prioritet fra Statens Vegvesen.
– En katastrofe
– Seljestad-Røldal er løftet frem av Statens Vegvesen som det viktigste og mest samfunnsnyttige i nasjonal transportplan. I tillegg til å være samfunnsøkonomisk lønnsomt, reduserer det klimagassutslipp, gir trafikksikkerhet og kan sikre vinteråpen vei. Det er en katastrofe at dette prosjektet nå utsettes, sier stortingsrepresentant for FrP, Terje Halleland.
Til Haugesunds Avis påpeker Halleland også at et selskap som Fatland i Ølen alene vil kunne utbedre sin bunnlinjen med over fire millioner om de hadde kunne unngått å kjøre nedom Røldal i ny trasé.
– Dette er et prosjekt vi ikke har råd til å vente med og som FrP kommer til å prioritere til det blir bygget, understreker han.
Betinget optimist
Daglig leder i E134 Haukelivegen AS, Pål Kårbø, var naturlig nok ikke fornøyd med regjeringens utsettelse.
– Vi er skuffet over at statsbudsjettet ikke har noen E134-prosjekter inne for 2023, dette til tross for verdien prosjektene har for folk flest, næringen langs veien og det grønne skiftet. Vi gir likevel ikke opp – og vil arbeide for at SV får inn prosjektene våre gjennom forhandlingene, sier Kårbø.
Etter møter på Stortinget denne uken er han likevel betinget optimist
– Gode argumenter for likevel å få disse prosjektene inn på statsbudsjettet ble framført til representanter fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre og ikke minst SV – som blir en viktig nøkkel i årets budsjettforhandlinger. Høsten blir viktig og vi skal stå på, lover han.
25. oktober arrangerer E134 Haukelivegen AS E134-Vegkonferansen på Notodden, med temaet «E134 frem mot ny NTP i 2024».
Fortsatt felles innsats
– Nå er det viktig at vi ikke mister motet, men fortsetter å kjempe en felles kamp for å sikre snarlig oppstart av forbedringen av denne svært viktige vegstrekningen, sier Inger Kallevik Haavik, konstituert leder i Haugaland Vekst.