Strategiske satsinger
Haugalandet jobber langsiktig og målrettet med fire strategiske satsinger som kan gi regionen bærekraftig vekst i verdiskaping.
På Haugalandet tror vi på kraften i samarbeid
Kommunene og andre aktører i regionen enes derfor om en felles regional næringsstrategi: Veikart for Haugalandet 2021-2025. Veikartet viser til fire mulighetsområder, der Haugalandet har stort vekstpotensial:
Bærekraftig vekst i verdiskaping
Veikartet er regionens kompass og skal bidra til langsiktig og målrettet arbeid med de tingene som er mest vesentlige for å oppnå et felles hovedmål:
«Bærekraftig vekst i verdiskaping og antall arbeidsplasser minst tilsvarende landsgjennomsnittet».
Sentrale tiltak i den regionale næringsstrategien er å:
- Øke nærings- og bostedsattraktiviteten
- Øke andelen arbeidsplasser i eksportrettede næringer
- Legge til rette for utvikling innenfor næringer med vekstpotensial og grønn profil

Regionsutvikling
Haugalandet er en fremoverlent region med store vyer for fremtiden.
Aktuelt
— Lokal produksjon og levende lokalsamfunn er selve fundamentet i totalberedskapen
Hvordan står Haugalandet rustet dersom forsyningslinjene svikter? Det spørsmålet sto sentralt da Matregion Haugalandet, med Haugaland Vekst som koordinator, samlet kommuner, produsenter, fagmiljøer og næringsliv til fagmøte om matberedskap i Vindafjordhallen 23. oktober.
Haugaland Kraft: — Sildikon Valley er en god rekrutteringsarena for oss
For Haugaland Kraft handler Sildikon Valley både om å finne fremtidens arbeidskraft og å utvikle nye løsninger. Konsernsjef Pablo Barrera peker på at studentene bidrar med friske perspektiver som gir konkrete resultater.
AutoStore: – Sildikon Valley gir en ekstra dimensjon til sommerjobben
– Sildikon Valley kombinerer faglige prosjekter, sosiale arenaer og nettverk på tvers av bedrifter. For oss betyr det engasjerte studenter som ofte blir viktige bidragsytere – og senere potensielt faste ansatte, sier HR-direktør Tuva Kvalevaag Simensen i AutoStore.
Seam: Sildikon Valley ga flere søkere og sterkere synlighet
For Seam AS har deltakelsen i Sildikon Valley blitt en suksessoppskrift. Teknologiselskapet har brukt sommerprogrammet til å teste utviklingsprosjekter, vise fram hva de driver med – og samtidig øke sin attraktivitet som arbeidsgiver.